H&M
KOSTNADSINFLATION VIKTIG FAKTOR I RESA MOT MARGINALMÅL -VD (Direkt)

2022-01-28 11:59

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Hur kostnadsinflationen utvecklar sig är en av de viktigaste faktorerna som avgör när H&M-gruppen kan nå sitt nya marginalmål.

"Det är många faktorer som spelar in men vi känner att vi har ett ganska bra självförtroende när det gäller kostnadshantering. Så vi har tittat mycket på kostnadsinflation för att bedöma när vi tror att vi kan vara på minst den nivån", säger vd Helena Helmersson till Nyhetsbyrån Direkt med syftning på att H&M-gruppen nu siktar på en rörelsemarginal som över tid ska överstiga 10 procent med den uttalade ambitionen att nå målet senast 2024.

Vilka faktorer kan påverka att ni når målet innan alternativt efter 2024?

"Om vi sammanfattar de senaste kvartalen så har vi kunnat hantera pandemin och blivit ännu mer flexibla. Att vi satte senast 2024 är på grund av kostnadsinflationen. Vi har kunnat hantera kostnader på ett väldigt bra sätt och även visat att vi kan ha högre andel fullprisförsäljning. Vi har lärt oss mycket under kostnadsinflation nu och det är inte helt lätt att veta när det kommer börja klinga av. Men vårt bästa estimat är senast 2024, senast 2024 tror vi att kostnadsinflationen kan vara på en mer normaliserad nivå", säger Helena Helmersson.

Marknadsläget för externa faktorer, inte minst kostnadsinflationen, för de inköp H&M-gruppen gjort till det första kvartalet 2022 bedöms sammantaget vara neutrala jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år. Men efter det första kvartalet riskeras en mer gradvis negativ effekt. Under fredagens rapportpresentation betecknade H&M kostnadsinflationen som "ganska allvarlig".

"Flera industrier har utmaningar med råvaru- och fraktpriser. I det fjärde kvartalet har det för vår del motverkats av den amerikanska dollarn men det klingar av gradvis. Vi har vissa konkurrensfördelar eftersom vi har så långsiktiga partnerskap och stora volymer, vilket hjälper oss i sådana här situationer. Vi kommer också såklart behöva justera priserna men vi göra det på ett sätt så vi stärker vår position, det vill säga vi kommer inte att göra det först", säger Helena Helmersson.

H&M ska senast år 2030 ha fördubblat sin omsättning från 2021 års cirka 200 miljarder kronor. Det motsvarar en årlig försäljningstillväxt på i snitt ungefär 8 procent. Samtidigt behåller H&M sitt mål om en försäljningstillväxt om 10-15 procent per år som ett "långsiktigt mål".

Är det för att visa var ni tror ni kan ligga efter 2030?

"Vi tror vi kommer tillbaka till 10-15 procent, frågan är ju såklart när. Vi har satt 2030 som en typ av milstolpe men det är klart att vi kommer jobba allt vi kan för att det ska bli senast 2030 (som omsättningen fördubblats, reds anm)", säger vd:n.

Ni behåller också målet att ha en "fortsatt hög lönsamhet" som ett långsiktigt mål. Är det ett mål som ligger högre än 2024-målet som är en marginal på över 10 procent?

"Det måste det inte nödvändigtvis vara. Vi vill tydliggöra att vi har ambitioner att ligga över 10 procent så att det blir tvåsiffrigt. Men det är ingen annan uttalad nivå än det", säger Helena Helmersson.

H&M-gruppens försäljning i Kina i lokal valuta minskade med 41 procent under det fjärde kvartalet. I mars 2021 uppstod turbulens kring klädbolagets ställningstagande om förtryck av den uiguriska minoritetsbefolkningen i Xinjiangprovinsen. Bland annat stängdes H&M ute från viktiga e-handelssajter.

I sina expansionsplaner för 2022 skriver H&M att de butiksstängningar som väntas ske främst kommer att beröra det bolaget betecknar som etablerade marknader.

Är Kina en etablerad marknad?

"Jag vill inte uttala mig om Kina eftersom vi är i en komplex situation", säger vd:n.

H&M-gruppen hade i slutet av mars 2021 489 butiker i Kina. I slutet av november 2021 hade det antalet krympt till 445 butiker.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt


Hennes & Mauritz B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -