SYNSAM
FORTSÄTTER ÖKA ANTAL BUTIKER, ABONNEMANGSAFFÄR VÄXER (Direkt)

2021-11-30 07:51

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Synsam hade en stark omsättnings- och lönsamhetsutveckling under det tredje kvartalet. Den organiska tillväxt ökade till 21 procent för kvartalet (8,5) och 27 procent för niomånadersperioden (-2,1). Föregående år påverkades negativt av nedstängningar på grund av pandemin samt av en cyberattack under hösten 2020.

Det skriver vd Håkan Lundstedt i delårsrapporten, Synsams första som börsnoterat bolag.

"Vår strategi och konceptutveckling med satsningar på ett utökat butiksnätverk med ett bredare och för kunden mer attraktivt sortiment, en hög innovationskraft både vad gäller digitalisering och egna konkurrenskraftiga House Brands samt lanseringen av en för branschen unik abonnemangs-affär har gett resultat", skriver han.

Synsam bedrev under åren 2018-2020 en omfattande butiksexpansion och totalt etablerades 55 nya fysiska butiker. Bolaget har i dag en strategi som kombinerar en digital närvaro med fysiska butiker nära kunden.

"Då vi bedömer möjligheten att öka tillgängligheten för våra kunder och därmed stärka vår tillväxt som god, fortsätter vi att expandera antalet butiker", skriver vd.

Under niomånadersperioden 2021 har 14 nyetableringar genomförts, inkluderat 5 så kallade Recycling Outlets och en flaggskeppsbutik i Odense i Danmark.

Synsams abonnemangsaffär för glasögon, hade en tillväxt på 43 procent under niomånadersperioden. Synsams abonnemangsaffär för kontaktlinser hade en tillväxt på 40 procent under niomånadersperioden.

Kristine Trapp +46 8 5191 7927

Nyhetsbyrån Direkt


Synsam - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -