NENT
GÅR STARKT PÅ NYA MARKNADER, POLEN I SYNNERHET - VD (Direkt)

2021-10-26 10:12

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Nents rapport för det tredje kvartalet innehåller inga större överraskningar jämfört med vad tv- och streamingbolaget levererade på sin kapitalmarknadsdag i slutet av september. Enligt vd Anders Jensen ska rapporten ses som ett tidigt bevis för att Nent levererar i linje med sina ambitioner.

"För det tredje kvartalet ska man ta med sig att vi har talat om tillväxt och levererat en guiding som vi nu upprepar och säger att vi är helt trygga med att nå, både när det gäller lönsamhet, omsättning och abonnenttillväxt. Vi går starkt på de nya marknaderna i allmänhet och i Polen i synnerhet. Det kan ses som en 'early proofpoint' av det som vi sa på kapitalmarknadsdagen", säger Anders Jensen till Nyhetsbyrån Direkt.

I rapporten upprepar Nent bland annat sina mål för antal Viaplay-abonnenter i Norden och internationellt 2021. I det sistnämnda fallet siktar Nent på mer än 500.000 internationella Viaplay-abonnenter vid utgången av 2021. Vid utgången av det tredje kvartalet var antalet uppe i 313.000.

"Fjärde kvartalet är traditionellt sett starkare både på våra etablerade nordiska marknader och av det vi sett på de nya marknaderna. Vi har mer innehåll som kommer och vi har ytterligare distributionsavtal på väg in där det finns en del hårdkodade volymer som vi känner till. Vi ser också hur intäkterna ökar successivt så som vi har skrivit avtalen med distributörerna", säger Anders Jensen och tillägger:

"Vi har ganska god koll på hur talen kommer att flyta in och om det faller in någorlunda som vi förväntar oss så har vi goda förutsättningar på att både nå och kanske till och med slå de här talen".

Bland Viaplays konkurrenter har på senare tid noterats prishöjningar från bland annat Netflix samtidigt som HBO skyltat om till HBO Max med budskapet att priset sänkts.

"Vi gick ut i början på året och justerade våra priser så vi var först ut. Vi rev det plåstret tidigare och har nu haft tid på oss och se hur det påverkat både churn (abonnentstocken) och tillväxt och det har faktiskt landat något bättre än vad vi förväntat oss", säger Anders Jensen.

Nents mål är att Viaplay ska finns tillgängligt i minst 16 länder utgången 2023. I samband med kapitalmarknadsdagen var vd:n inne på att det "definitivt" finns utrymme för mer.

"Ja innan 2025 skulle det kunna bli det. Att det skulle bli ytterligare länder under 2023 skulle jag nog sätta ett frågetecken kring. Väljer vi att gå direkt till konsument så har vi ganska fullt upp just nu. Det är 16 länder som vi vet. Sedan ska man ta det lite som ett uttryck för våra ambitioner. Ser vi möjligheter som är bra för oss som firma och för våra ägare och möjligheter att skapa avkastning, då gör vi det", säger Anders Jensen.

Närmast i tiden av intåg i nya länder ligger USA i december, Nederländerna under det första kvartalet 2022 och Storbritannien under det andra halvåret 2022. Beroende på om Viaplay går in i ett nytt genom att rikta sig direkt till konsument eller om det görs med en distributionspartner kan tidsplanen påverkas med en snabbare lansering i det sistnämnda fallet.

"Vi lanserar i USA med partner och direkt till konsument kommer senare. Nederländerna och Storbritannien kommer att vara direkt till konsument i bägge länderna", kommenterar vd:n.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt


Viaplay Group B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -