HEMNET
INTÄKT PER ANNONS VIKTIGARE FÖR TILLVÄXT 2H - VD (Direkt)

2021-08-20 12:50

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Hemnets tillväxt i det andra kvartalet var långt över det finansiella målet, delvis driven av mer normala annonsvolymer jämfört med förra året där pandemin fick säljarna att sitta stilla i båten. För resterande del av året kommer intäkt per annons att bli viktigare.

Det säger Hemnets vd Cecilia beck-Friis till Nyhetsbyrån Direkt efter delårsrapporten.

Under inledningen av det andra kvartalet 2020 minskade bostadsförsäljningarna när pandemin slog till och följaktligen antalet annonser på Hemnet som i det närmaste har total dominans på marknaden. Det är med andra ord svårt för Hemnet att påverka annonsvolymerna nämnvärt.

Nu är annonsvolymerna tillbaka på mer normala nivåer vilket bidrog till bostadsplattformens tillväxt på dryga 47 procent i det andra kvartalet. Men oaktat volymökningen ökade även den genomsnittliga annonsintäkten (ARPL) med 33 procent.

"Det är klart att för oss så är det viktigt att öka snittintäkten och det är en kombination av att fler använder produkten och att vi arbetar mer med att segmentera prissättningen, vilket betyder att vi kan optimera priset på flera parametrar", säger Cecilia Beck-Friis som inte vill bryta ned hur stor roll högre pris respektive volym spelade för tillväxten men konstaterar att det gångna kvartalet var ett "exceptionellt" kvartal.

De senaste månaderna har diskussionen om hur bostadspriserna ska utvecklas efter det senaste årets kraftiga uppgångar varit livlig, men Cecilia Beck-Friis tror inte att avmattning eller nedgång i bostadspriser kommer att påverka volymerna i någon större utsträckning. Bolaget har heller inte noterat någon nedgång i antalet annonserade bostäder.

Med mer normala annonsvolymer räknar bolaget nu med att den totala tillväxten i det innevarande tredje kvartalet kommer att vara över det finansiella målet om 15-20 procent men under det gångna kvartalets 47 procent.

Skulle annonsvolymerna ligga kvar på nuvarande nivå och om bolaget lyckas hålla tillväxten av ARPL (+33% 2 kv) och reklamaffären (+34% 2 kv) torde det allt annat lika innebära en total tillväxt i häradet 30 procent. Det är dock inget påstående som Cecila beck-Friis vill sätta sin namnteckning på utan hänvisar till det förhållandevis breda spannet som anges i rapporten och konstaterar att "antalet annonser är viktig men sedan handlar det om vår förmåga att öka intjäningen per annons".

Intjäningen per annons påverkas till stor del av det som bolaget kallar tilläggstjänster där bostadssäljare kan köpa till tjänster som ökar bostadens synlighet på plattformen. Under det tredje kvartalet ökade intäkterna från tilläggstjänster med 93 procent och står nu för 18 procent av de totala intäkterna jämfört med 15 procent motsvarande kvartal föregående år. Med mer stabila annonsvolymer kommer med andra ord tilläggstjänsterna att få större betydelse för tillväxten för det andra halvåret.

Hemnet var med en värdering på närmare 12 miljarder en av det första halvårets största noteringar i Stockholm. Många bedömare menade att värderingen möjligen var i överkant, men marknaden tyckte annorlunda och i juni hade kursen dubblerats från teckningskursen 105 kronor. Sedan dess har kursen fallit tillbaka något men fredagens rapport fick ett varmt mottagande och vid lunchtid var aktien upp 13 procent till omkring 200 kronor.

Adam Wahlfeldt +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt


Hemnet Group - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -