Karo Pharma
Karo Pharma ökar omsättning men minskar rörelseresultat under andra kvartalet (Finwire)
2021-07-22 08:22
Läkemedelsbolaget Karo Pharma redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten minskade.
Omsättningen steg 8,6 procent till 747,9 miljoner kronor (688,9). Den organiska tillväxten var 8 procent. Valutaeffekten var 0 procent medan förvärvade produktportföljer från Johnson & Johnson och Teva bidrog med tillväxt om 1 procent.
"Den organiska tillväxten förklaras delvis med att jämförelsesiffrorna från förra årets försäljning påverkades negativt av nedstängningar i samband med COVID-19. Den förklaras också av ökande trafik i våra fysiska kanaler som apotek och dagligvaruhandeln", uppger vd Christoffer Lorenzen.
Ebitda-resultat blev 180,7 miljoner kronor (223,1), med en ebitda-marginal på 24,2 procent (32,4).
Rörelseresultatet blev 31,0 miljoner kronor (98,6), med en rörelsemarginal på 4,1 procent (14,3).
Resultatet efter skatt blev -21,7 miljoner kronor (25,7).
Resultat per aktie hamnade på -0,10 kronor (0,11).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 137,9 miljoner kronor (171,0).
"Vi ökar successivt vår marknadsföringsbudget, vilket i kombination med investeringarna i e-handeln kommer att spela en mycket viktig roll för att generera tillväxt framöver", avslutas vd-ordet med.
[Tabell 1]
Omsättningen steg 8,6 procent till 747,9 miljoner kronor (688,9). Den organiska tillväxten var 8 procent. Valutaeffekten var 0 procent medan förvärvade produktportföljer från Johnson & Johnson och Teva bidrog med tillväxt om 1 procent.
"Den organiska tillväxten förklaras delvis med att jämförelsesiffrorna från förra årets försäljning påverkades negativt av nedstängningar i samband med COVID-19. Den förklaras också av ökande trafik i våra fysiska kanaler som apotek och dagligvaruhandeln", uppger vd Christoffer Lorenzen.
Ebitda-resultat blev 180,7 miljoner kronor (223,1), med en ebitda-marginal på 24,2 procent (32,4).
Rörelseresultatet blev 31,0 miljoner kronor (98,6), med en rörelsemarginal på 4,1 procent (14,3).
Resultatet efter skatt blev -21,7 miljoner kronor (25,7).
Resultat per aktie hamnade på -0,10 kronor (0,11).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 137,9 miljoner kronor (171,0).
"Vi ökar successivt vår marknadsföringsbudget, vilket i kombination med investeringarna i e-handeln kommer att spela en mycket viktig roll för att generera tillväxt framöver", avslutas vd-ordet med.
[Tabell 1]
Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
stefan.linner@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire