MEKONOMEN
ELBILSOMSTÄLLNINGEN INGET HOT, UTAN EN MÖJLIGHET -VD (Direkt)

2021-05-07 11:52

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Omställningen från bensin- till eldrivna bilar är en möjlighet och inget hot för Mekonomen, och bilservicebolaget arbetar aktivt med att certifiera serviceverkstäderna för att anpassa sig till den pågående omställningen.

Det säger Mekonomens vd Pehr Oscarson till Nyhetsbyrån Direkt efter att bolaget tidigare på fredagsmorgonen kommit med kvartalsrapport.

"För mig är elbilar en allt mer icke-fråga. Många talar om att elbilsomställningen skulle utgöra något form av hot mot oss, men det uppfattandet behövs städas av lite grann", säger han.

Marginalerna är ungefär de samma för elbils- och bensinbilsaffärerna, betonar vd:n.

Mekonomen har under det första kvartalet lanserat en ny standard för elbilservice, så kallad E+, som garanterar att verkstäderna har rätt kompetens och utrustning för att hand om dessa. Bilservicebolaget har nu som mål att under nästa år ha 1.500 elbilsverkstäder som uppfyller dessa krav.

Hur många verkstäder är certifierade i dagsläget?

"250 stycken. Det här är inga konstiga saker, det är inget gigantiskt hopp vi ska göra här", säger Pehr Oscarson.

Bilserviceföretaget har totalt cirka 3.600 verkstäder.

Mekonomen kommer själva inte behöva investera nämnvärt på att ställa om verkstäderna, enligt vd:n, utan den kostnaden ligger på verkstädernas sida.

"De investeringar som verkstäderna behöver göra sticker inte ut nämnvärt gentemot de investeringar de ändå redan gör löpande. Sen tror jag att det är rätt många verkstäder redan i dag uppfyller de krav som krävs", säger han.

Upprättande av nya verkstäder är det inte så mycket tal om, utan det handlar om att se till att utbilda och tillgodose befintliga verkstäder med nödvändiga komponenter, uppger Pehr Oscarson.

"Det finns en generell trend på samtliga av våra marknader att verkstäderna blir färre men större", säger vd:n.

På frågan om hur omställningen från el- till bensindrivna bilar utvecklas uppger Pehr Oscarson att det ser olika ut på olika marknader. För just Mekonomens marknader ligger Norge i framkant.

Långsammast går det i Polen, enligt vd:n.

"Det är bra för oss för då får vi vara med på en tidig marknad och kunna anpassa våra erbjudanden senare", säger han.

Den pågående globala halvledarbristen påverkar inte Mekonomen, då det handlar om komponenter som behövs för nyproduktion av bilar. Bolaget påverkas däremot indirekt i och med att det inte tillverkas lika mycket nya bilar att serva, säger Pehr Oscarson.

På temat covid-19 framhåller Mekonomen-chefen att pandemin påverkat negativt på samtliga av bolagets marknader under det första kvartalet. I Polen har påverkan varit som störst med samhällsnedstängningar, särskilt i januari och februari. Framåt slutet av kvartalet har det dock sett bättre ut.

"Resterande marknader är också påverkade men vi har lyckats hantera situationen på ett bra sätt med att ta marknadsandelar", säger Pehr Oscarson.

Marknadsutvecklingen har under kvartalet varit gynnsam för Mekonomen då det varit en kall vinter.

"Det slits mer på bilarna och produkter vi säljer, så som startbatterier och motorvärmare som det då säljs mer av när det är kallt. Denna positiva effekt har dock delvis motverkats av färre antal körda kilometer på våra marknader", konstaterar Pehr Oscarson.

Mekonomens rapport fick ett varmt välkomnande av marknaden på fredagen. Omkring 11-tiden var aktien upp drygt 4 procent.

Anthony Livebrant +46 8 5191 7906

Nyhetsbyrån Direkt


MEKO - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -