EKONOMI
PRENUMERATIONER KAN MINSKA PRISPRESS PÅ NÄTET – SEB (Direkt)

2021-04-20 10:28

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Prenumerationsekonomin växer snabbt, med allt från streamingtjänster till molnlagring och matkassar. Det är bekvämt för konsumenterna, men det kan också leda till att de blir mindre aktiva med prisjämförelser och att nätets prispressande funktion därmed minskar.

Det skriver SEB:s chefsstrateg Johan Javeus i en "Veckans tanke".

"För företagen är prenumerationer en effektiv försäljningsmodell som minskar kostnaderna och ökar förutsägbarheten och för oss konsumenter är det bekvämt. Risken med prenumerationer är att det gör oss passiva och mindre benägna att löpande jämföra priser. Det kan i förlängningen leda till att nätets prispressande funktion minskar", skriver han.

Johan Javeus noterar att en trend lite i skymundan är att allt mer konsumeras som prenumerationer, som streamingtjänster, ljudboksappar, appar och molnlagring. Men även för fysiska varor och tjänster sker en rörelse mot prenumerationer.

"Att prenumerera på en matkasse istället för att gå och handla i butiken blir allt vanligare. Många spår att bilen är nästa stora sak som vi kommer börja att prenumerera på istället för att äga som i dag. Vin, kaffe, vitaminer, skönhetsprodukter, kontaktlinser, rakhyvlar, toalettpapper, blommor, kattmat, kläder och glasögon är andra exempel på varor som företag nu vill att vi ska prenumerera på istället för att köpa när behovet uppstår", skriver Johan Javeus.

I USA har detaljhandeln totalt växt med 40 procent sedan 2012 samtidigt som försäljningen via prenumerationer vuxit med närmare 340 procent.

Prenumerationer gynnar företagen genom att de får jämnare och mer förutsägbara intäkter, en närmare och bättre

förståelse för kundernas behov samt mindre kostnader för marknadsföring på sikt om de inte ideligen måste locka in nya kunder.

"För konsumenter har prenumerationer fördelen att de förenklar vår vardag och gör att vi kan spara tid men det finns också nackdelar som kanske många inte tänker på. När vi aktivt jämför priser på nätet innan vi köper något säkerställer vi också att vi får det bästa priset. Men när vi köper en prenumeration sker den aktiva prisjämförelsen bara när vi startar prenumerationen", skriver Johan Javeus.

Därmed blir det efter ett tag svårare att veta om det pris man betalar verkligen är det mest konkurrenskraftiga och företag kan ha lättare att ta ut olika priser för olika kunder beroende på deras betalningsvilja. En sådan prisdifferentiering har försvårats av prisjämförelser på nätet, som har lett till en kraftigt ökad konsumentmakt och bidragit till en stark prispress i hela världen.

"Men eftersom prenumerationer tenderar att leda till ett mer passivt köpbeteende från oss konsumenter så blir det också lättare för företagen att kunna utföra reptricket att ta olika mycket betalt av olika kunder. Befintliga kunder får ofta inte per automatik del av de prissänkningar som företaget kanske är tvunget att erbjuda för att stå sig i konkurrensen om nya kunder (däremot får man antagligen vara med på eventuella prishöjningar)", skriver Johan Javeus.

Han jämför med hur det i dag kan vara svårt att jämföra villkor för elabonnemang och försäkringar, och att samma svårigheter kan dyka upp vid konsumtion av andra prenumerationer.

"Mycket kommer att förändras om prenumerationer, på gott och ont, blir en allt större del av vår konsumtion. Vi konsumenter får helt enkelt hoppas på nya appar som kontinuerligt scannar marknaden för prenumerationer och automatiskt fixar byte till den billigaste", skriver Johan Javeus.

Johan Bahlenberg +46 8 5191 7935

Nyhetsbyrån Direkt


Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -