GOOGLE
SLUTAR SÄLJA ANNONSER BASERADE PÅ WEBBHISTORIK (Direkt)

2021-03-03 15:16

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Sökmotorbolaget Google kommer under 2022 att sluta sälja nätannonser baserat på användares webbhistorik, framgår av ett inlägg på bolagets nyhetsblogg.

Google kommer sluta använda och investera i spårningstekniker som identifierar individers beteende online när de rör sig mellan olika webbsidor på internet, framgår vidare.

Beslutet kan bidra till att driva industrin från att nyttja spårning på individnivå, ett fenomen det uppstått debatt kring då användare känt sig förföljda av annonser på nätet utifrån vilka sökord de nyttjat sig av. Även myndigheter och politiker har lyft och problematiserat frågan, som slår in på debatter såsom personintegritet och dataskydd.

Google håvade in runt 52 procent av den globala annonsmarknaden under fjolåret, en marknad som uppgick till 292 miljarder dollar, enligt konsultfirman Jounce Media, verksamma inom digital reklam.

"Om digital marknadsföring inte utvecklas för att adressera ett växande ifrågasättande om integritet och privatliv samt hur personlig identitet nyttjas så riskerar vi hela den öppna och fria webbens framtid", skriver Googles produktchef David Temkin i en bloggpost på onsdagen.

Joakim Rönning +46 8 5191 7930

Nyhetsbyrån Direkt


Alphabet Inc Class C - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -