IPO
STREAMIFY SKA ÖVERTRÄFFA YOUTUBE PÅ LIVESTREAM – VD (OMS) (Direkt)

2021-01-25 08:07

(Omsändning av nyhet från 17 dec inför dagens premiärnotering. Nyhet kompletterad med emissionsutfall etc.)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Streamify, som låter användare tjäna pengar genom att ta betalt av tittare för att sända livevideo, ska klara konkurrensen från globala teknikjättar genom att erbjuda en enkel lösning som är bättre för youtubers än det som Youtube själva erbjuder.

Det säger Streamifys vd Johan Klitkou i en tv-intervju med Nyhetsbyrån Direkt inför noteringen av aktien på Spotlight Stock Market.

Streamify är en mjukvarulösning där användare med hjälp av exempelvis sin mobiltelefon kan live-streama och tjäna pengar genom att ta betalt av tittaren eller sälja varor.

Bolaget räknar med att överträffa sitt mål att 2020 års omsättning ska bli 1 miljon kronor. För närvarande kommer intäkterna till ungefär 80 procent från ungdomssport, men Streamify säger sig se ökad efterfrågan från andra branscher under det senaste kvartalet.

"Det är alltfler musiker, utställare, utbildare och kulturutövare i största allmänhet som har hittat till vår tjänst", säger vd Johan Klitkou.

Det finns som bekant gratisalternativ för livevideo. Hur stort är intresset för att ta betalt av tittare och därmed riskera lägre tittarsiffror?

"Det är väldigt stort. Tittar man på marknadens alternativ i dag är Youtube en stor spelare, men 78 procent av alla Youtubers står helt utan intjäningsförmåga på grund av att Youtube ställer ganska höga krav på vem som får tjäna pengar. Streamify har däremot filat bort alla affärsmässiga och tekniska hinder. Vår vision och ambition är att vem som helst oavsett teknikförutsättningar kan plocka upp mobiltelefonen och live-streama och tjäna pengar. Vi ser en mycket, mycket hög efterfrågan på vår tjänst under senaste kvartalet", säger Johan Klitkou.

Foto: Nyhetsbyrån Direkts reporter Johan Lind intervjuar Streamifys vd Johan Klitkou till höger.

I vilka länder erbjuder ni er tjänst för närvarande och vad har ni för geografiska planer framöver?

"I dag finns vi på den svenska marknaden, även om vi har en plattform som fungerar på den globala marknaden. Vi har ett tiotal utländska kunder, men den absoluta majoriteten är i Sverige. Vi har långt gångna planer på att redan under första kvartalet 2021 göra våra första steg in på den engelska marknaden. Allting pekar på att England kommer att vara vårt nästa steg i bolagets utveckling."

Hur ser ni på konkurrensen från donationslösningen Patreon?

"Jag tycker att det är väldigt spännande. Youtubers tjänar inte pengar på sitt innehåll utan behöver hänvisa sina tittare till Patreon i stället. Streamify är egentligen en kombination av två starka trender – livestream och e-handel. I stället för att youtubers ska behöva hänvisa sina tittare någon annanstans för att tjäna pengar kan de använda Streamify."

Hur ska ni teknikmässigt klara livevideo-konkurrensen från globala internetföretags plattformar?

"Det blir såklart utmanande, men 'ingen minns en fegis'. Vi har gjort tillräckligt mycket bra så här långt och den marknadstillväxt som vi ser är i mångt och mycket ett kvitto på att vi har tänkt rätt. Youtube har som basaffärsmodell att maxmera antalet tittare för att sedan addera annonser. Därför står majoriteten av marknaden utan intjäningsmöjligheter. Fortsätter vi att vara duktiga ser jag Youtube som en bra konkurrent. Vi är ett komplement till dem och det är inte omöjligt att Youtube tittar sig om efter att köpa upp vårt bolag om ett antal år."

Ni vill ta in 14 miljoner kronor i nytt kapital. Räcker det för att bli en världsspelare?

"Nej, det gör det inte. Den här rundan kommer att följas av fler. Det ligger optioner på ytterligare 10 miljoner kronor i slutet av år 2021. Det kommer att ta oss ganska långt - utanför landets gränser - men jag utesluter inte att vi kommer att titta på mer finansiering när vi ska till fler länder såsom USA. Det är ganska kostsamt att bygga den här typen av bolag. Men vi har väldigt goda marginaler på vår teknikplattform så vi kan nog växa med ganska god lönsamhet."

Vad har ni för planer när det gäller livevideosegmentet för e-handel?

"Det har visat sig att vissa kundgrupper kan tjäna mer pengar på att sälja fysiska varor än på att sälja tillgång till en livestream. Vårt uppdrag som bolag är att se till att våra kunder har flera olika sätt att tjäna pengar på en livestream. Vissa kör med betalvägg - andra vill sälja fysiska varor. Jag tror att kombinationen blir väldigt framgångsrik, för när det gäller att ta betalt för en livestream gäller det att ge tittaren ett exklusivt värde och det kan vara möjligheten att köpa en VIP-plats eller att man får chatta med den som blir intervjuad eller bandet som spelar. Eller att köpa exempelvis en skiva eller en t-shirt. Det här tror vi kommer att vara en av framgångsfaktorerna för Streamify."

Hur får ni betalt om kunden säljer varor? Vill den som sänder då inte snarare maximera tittarsiffrorna och därmed inte ta betalt för själva streamen?

"Funktionaliteten att sälja fysiska och digitala varor är i nuläget i beta-stadiet och finjusteras inför lansering i första kvartalet 2021. Streamify behåller en del av intäkten vid produktförsäljningen. För att maximera produktförsäljningen kan sändningen erbjudas gratis, men produktförsäljning kan också vara ett komplement till en betald livesändning."

Finns det risk att Streamify kommer stämmas om användare sänder upphovsrättsskyddat material?

"Det finns bra regelverk kring hur man som plattformsägare ska agera och inför noteringen har vi genomgått en legal due diligence-process där man har tittat på hur vi hanterar denna typ av krav. Vi uppfyller de regler som finns. Vi plockar ned material som inte uppfyller de moraliska och legala ramverk som finns omkring oss. Det finns alltid en risk, men så länge vi som plattformsägare uppfyller lagar och regler bedömer jag risken som ganska liten."

Räcker det att ta bort saker i efterhand eller behöver ni ha en organisation för att dygnet runt kontrollera vad användarna sänder?

"Det räcker att plocka bort det 'skyndsamt' när vi får vetskap om det. I takt med att vi växer kommer vi såklart att behöva utöka den funktionaliteten så att vi har både fler människor och maskiner som automatiskt flaggar och plockar bort innehåll."

En del internettjänster översvämmas ju tyvärr av spam. Lyckas ni hålla er fria från det?

"Ja det gör vi. Vi har varit väldigt duktiga på att plocka bort material som inte hör hemma hos oss. Vi har seriösa kunder med seriösa verksamheter som vill tjäna pengar online."

Vad ser du som de största utmaningarna för bolaget?

"Det är utmanande att bygga bolag med höga ambitionsmål, men vi har ett bra team som har jobbat ihop i 15 år. I samband med noteringen har vi knutit många intressanta kontakter som gör att vi förstärker vårt team. Det är utmanande och spännande, men jag ser väldigt positivt på att vi ska klara av det här och bygga ett riktigt bra bolag framåt."

Ni har som mål att nå ett positivt kassaflöde år 2024. Kommer ni klara det?

"Ja, det tror jag absolut att vi kommer göra", säger Johan Klitkou.

Inför Spotlightdebuten gjorde Streamify en unitemission på 14,1 miljoner kronor som tecknades till 539 procent.

Värderingen av bolaget före kapitaltillskottet uppgick enligt teckningskursen till cirka 20 miljoner kronor. Teckningskursen på 30:50 kronor per unit motsvarade 6:10 kronor per aktie, eller något lägre om man beaktar teckningsoptionerna som ingick.

En unit bestod av fem aktier och tre teckningsoptioner.

Streamify hade avtalat om 7,1 miljoner kronor, hälften av det initiala emissionsbeloppet, genom teckningsförbindelser. Det innefattar bryggfinansiering om 2 miljoner kronor och tillhörande kompensation om 0,4 miljoner kronor.

Teckningsoptionerna som medföljde i emissionen kan tillföra bolaget mer kapital senhösten 2021.

Sedermera Fondkommission är rådgivare åt Streamify i samband med noteringen.

Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt


Streamify - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -