GOOGLE
AVTAL MED FRANSKA PUBLICISTER OM ERSÄTTNING FÖR NYHETER (Direkt)

2021-01-21 11:22

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Alphabetägda Google och en rad franska publicister har skrivit på ett copyrightavtal som innebär att det amerikanska teknikbolaget ska betala för innehåll online. Avtalet är det första av sitt slag i Europa, skriver Reuters.

Google har tidigare bara tecknat individuella antal med ett mindre antal franska publikationer, som de nationella dagstidningarna Le Monde och Le Figaro. Det nya avtalet är i stället mellan Google och den franska publicistorganisationen Alliance de la presse d'information générale (APIG) och innehåller kriterier som daglig volym av publikationer, månatlig internettrafik och "bidrag till politisk och generell information".

Offentliggörandet följer efter månader av förhandlingar mellan Google, franska publicister och tidningsåterförsäljare om hur man ska applicera EU:s nya copyrightregler, som gör det möjligt för publicister att kräva ersättning av onlineplattformar som visar utdrag ur deras nyheter.

Google och APIG uppgav dock inte hur mycket pengar som kan komma att distribueras till APIG:s medlemmar i enlighet med avtalet, och inte heller några detaljer om hur ersättningen ska beräknas.

David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt


Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -