IT
PANDEMI PÅSKYNDAT DIGITALISERINGEN MED 6 ÅR – TWILIO-ENKÄT (Direkt)

2020-12-23 09:51

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Vd:n hos amerikanska Twilio, en konkurrent till svenska Sinch, menar att pandemin svarat för digitalisering och it-utveckling som annars hade tagit sex år att genomföra, enligt en rapport om digitala förändringar orsakade under covid-19-året 2020.

Planer för kommande årtionden av digital utveckling komprimerades till dagar och veckor för att rädda bolag och deras försäljning över till den verklighet som föddes vid pandemiutbrottet, menar Twilio.

"Företag i alla branscher fick tänka om blixtsnabbt för att kunna nå kunden – oavsett om kunden var handlare, patient, student, ett annat bolag eller en yrkesperson", skriver Twilio.

2.500 bolag från USA, Storbritannien, Tyskland, Australien, Frankrike, Spanien, Italien, Japan och Singapore har medverkat i studien.

I snitt var alltså digitaliseringstakten sexfaldigad under pandemins 2020. Fyra av fem bolag uppgav att covid-19 lett till ökat stöd i it-budget för digitalisering av verksamheter.

Twilio-vd:n Jeff Lawson sade i en intervju med CNBC på tisdagen att de tydliga trenderna kring processdigitalisering som redan fanns inför pandemin amplifierades och ledde till att idéer blev till verkliga strömlinjeformade kommunikationssätt via teknik.

Han tar som exempel Twilio-kunden Nike, sportutrustningsmärket med tillhörande butiksnätverk.

"Alltihop accelererade oerhört snabbt efter covid-utbrottet. Alla butiksanställda blev praktiskt taget digitala försäljare över en natt".

Bland annat hjälpte Twilio Nike med en lösning där den hemmavarande och lösgjorda butikspersonalen kunde stärka den digitala kundkommunikationen via Nikes app.

Vad som drivit digitaliseringsuppsvinget mest är dock hemarbetstrenden i sin helhet – att service- och administrativ personal flyttat sina arbetsplatser ut från kontoren och in i den digitala tillvaron.

Twilio arbetar likt svenska börsraketen Sinch med molnkommunikationstjänster mellan bolag och kunder. Sinch-aktien har rusat med 340 procent i år, medan Twilios aktie är upp med knappt knappt 280 procent.

Utöver Nike är några av de aktörer Twilio förser med infrastruktur för extern bolagskommunikation Uber och Airbnb. Det tredje kvartalet växte Twilios omsättning med 52 procent till 448 miljoner dollar. För Sinchs del växte den organiska försäljningen med 35 procent till 1,8 miljarder kronor.

Joakim Rönning +46 8 5191 7930

Nyhetsbyrån Direkt


Twilio A - I dag

{point.key}

Sinch - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -