IPO
KURSEN I ERBJUDANDET I NORDIC PAPER BLEV 43 KR (Direkt)

2020-10-22 08:49

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Kursen i aktieerbjudandet i specialpapperstillverkaren Nordic Paper, som har premiär på Stockholmsbörsen på torsdagen, fastställdes efter ett anbudsförfarande till 43 kronor, vilket är i den lägre delen av det preliminära intervallet som var 40-52 kronor.

Det framgår av ett pressmeddelande där bolaget beskriver intresset som "mycket starkt" utan att ange exakt teckningsgrad.

Erbjudandet bestod av aktier från den kinesiska huvudägaren Shanying International. Ingen nyemission gjordes av Nordic Paper.

"Jag är stolt och glad över det stora intresse både svenska och utländska investerare har visat för vårt bolag och den strategi vi stakat ut. Vi ska förvalta deras förtroende väl. Tillsammans med våra över 5.000 nya aktieägare ska vi fortsätta att utveckla Nordic Paper och offensivt ta tillvara de möjligheter som det ökade intresset för våra hållbara produkter skapar", säger vd Anita Sjölander.

Kursintervallet på 40-52 kronor per aktie värderade Nordic Paper till 2,68-3,48 miljarder kronor.

Nordic Paper ser goda förutsättningar att växa på världsmarknaden och samtidigt hantera covid-19-pandemin som i viss utsträckning har påverkat efterfrågan på bolagets produkter, sade nyligen Nordic Papers vd Anita Sjölander i en tv-intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Nordic Paper har pappersbruk i de svenska orterna Säffle, Bäckhammar och Åmotfors, samt i norska Greåker.

Bolaget tillverkar och säljer specialpapper inom segmentet kraftpapper, som kan konverteras till exempelvis papperssäckar, och inom segmentet "greaseproof"-papper, där slutprodukten kan bli bakplåtspapper och muffinsformar.

Hela 95 procent av Nordic Papers försäljning exporteras.

Inom greaseproof-papper riktar ni er globalt, men inom kraftpapper främst till Europa. Varför?

"Inom kraftpapper når vi våra kunder på Europamarknaden snabbt, både med material och teknisk support. Det tycker vi är en fördel. Greaseproof-papper har en högre prisnivå, vilket tillåter en högre fraktkostnad", svarade Anita Sjölander.

Vilka faktorer driver efterfrågan på era produkter?

"Hållbarhetsfrågan är en otroligt viktig faktor i vår tillväxt. Konsumenter vill gärna göra medvetna val när man väljer förpackningsmaterial. En annan faktor är lagstiftning. Ett exempel på det är direktivet om att mycket engångsartiklar ska ersättas. Skatter, som exempelvis i Sverige på plastpåsar, är en annan faktor, men även annan lagstiftning såsom inom kemikalieområdet: vi använder inte PFAS-kemikalier – flourkarboner - vid tillverkning av vårt greaseproof-papper. Det är därför vi beskriver oss som 'natural greaseproof' i varumärkessammanhang", sade Nordic Paper-chefen.

"Andra faktorer är våra matvanor – vi äter ute, går på kafé och tar med oss mat hem. Befolkningstillväxt, urbanisering och globalisering är också trender som stödjer vår affär", tillade Anita Sjölander.

ABG Sundal Collier och Nordea är finansiella rådgivare i samband med noteringen.

Foto: Nyhetsbyrån Direkts reporter Johan Lind intervjuar Nordic Papers vd Anita Sjölander till höger.

Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt


Nordic Paper Holding - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -