Sverige
Medieinvesteringarna minskade i juni och juli - Mediebyråbarometern (Finwire)

2020-08-11 09:33
Medieinvesteringarna minskade under sommarmånaderna juni och juli med totalt 22,9 procent, jämfört med samma period föregående år. Det framgår av Mediebyråbarometern.

Investeringarna backade kraftigast inom dagspress, där de var ner 52 procent under de två sommarmånaderna. De enda två kategorierna som såg ökade investeringar var sociala medier och onlinevideo.

Totalt förmedlades över 1,3 miljarder kronor under juni och juli.

"Medieinvesteringarna fortsätter att backa. Nedgången under sommaren är dock något mindre än under april och maj, då nedgången låg på 35-50 procent. Även om vi inte kan tala om någon återhämtning ännu kan vi i alla fall notera att nedgången är mindre än tidigare - trots att jämförelseperioden 2019 var stark. De närmsta månaderna kommer att visa huruvida marknaden är på väg mot en återhämtning", uppger Sveriges Mediebyråers styrelseordförande Daniel Eriksson.

Jakob Häger
Nyhetsbyrån Finwire

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -