G5 Entertainment
Globala mobilspelsintäkterna ökade 27 procent i andra kvartalet - G5 rusar (Finwire)

2020-08-03 10:38
De globala mobilspelsintäkterna ökade 27 procent i andra kvartalet till 19,3 miljarder dollar, enligt beräkningar från analysfirman Sensor Tower.

Covid-19 har medfört att det andra kvartalet blev starkt ur ett ekonomiskt perspektiv för dessa appar. Den sekventiella tillväxten mot det första kvartalet var 10,3 procent.

Nedladdningarna ökade desto mer - 12,7 procent på kvartalsbasis och 45,2 procent på årsbasis.

De appar som drog in mest intäkter på Apple App Store var Honor of Kings, PUBG Mobile och Roblox. På Google Play löd topplistan Lineage 2M, Monster Strike och Coin Master. Aggregerat var PUBG Mobile på första plats.

En av de största förändringarna är Roblox starka tillväxt i det andra kvartalet. Även Pokemon Go presterade väl.

Vad gäller framtiden väntar sig Sensor Tower att covid-19 kommer få en långsiktig påverkan på mobilspelsbranschen. Pandemin förväntas resultera i fler nedladdningar fram till 2024, medan intäkterna beräknas ligga på samma nivåer som tidigare prognoser.

G5 Entertainment med exponering särskilt mot den amerikanska mobilspelsmarknaden rusar nästan 8 procent idag på börsen, medan andra mobilspelbolag som Mag Interactive är relativt oförändrade. Inga kraftiga kortsiktiga rörelser noteras hos apprankingarna för de största G5-spelen Hidden City, Mahjong Journey och Jewels of Rome.

Carl Becht
carl.becht@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

G5 Entertainment - I dag

{point.key}

MAG Interactive - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -