DETALJHANDEL
KUNDBETEENDEN ÄNDRAS VARAKTIGT - STUDIE (Direkt)

2020-07-07 16:09

STOCKHOLM (Direkt) Coronakrisen ger upphov till permanenta förändringar av detaljhandelskundbeteenden.

Det visar en studie som konsultfirman Alvarez & Marsal låtit göra och som baseras på intervjuer av konsumenter i Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien och Schweiz, enligt Handelsblatt.

"Det kommer inte att ske en återgång till gamla beteenden", säger Bob Rajan, Managing Director på konsultfirman, till den tyska affärstidningen.

Drygt en av tre tillfrågade tyskar och mer än hälften av de spanjorer och italienare som tillfrågats uppger att de nu köpt varor online som de i vanliga fall hade köpt i butik.

Vidare uppger drygt en av fem tyskar att de efter krisen kommer att shoppa mindre i butik och mer online samt totalt sett spendera mindre på detaljhandelsvaror.

Bob Rajan bedömer att trenden mot färre och mindre butiker kommer att förstärkas som en följd av coronakrisen.

"Butiker förvandlas än mer från försäljningsyta till utställningslokaler", antar konsultchefen.

Malcolm Svensson Rothmaier +46 8 5191 7918

Nyhetsbyrån Direkt


Atrium Ljungberg B - I dag

{point.key}

Hennes & Mauritz B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -