MEDIA
FLERA SVENSKA MEDIER TROR ANNONSER FALLER 41-50% I APRIL (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Flera svenska mediehus räknar med att deras annonsintäkter kommer att minska med 41-50 procent under april månad, som en följd av coronaviruspandemin.
Det rapporterar Dagens Media, som tagit del av en undersökning gjord av TU - Medier i Sverige.
Enkäten gjorde under perioden 26-27 mars bland 13 av landets största mediehus. Av dessa trodde fyra att annonsintäkterna skulle minska med 41-50 procent under april, medan två räknade med en minskning på 51-60 procent. Tre stycken räknade med 31-40 procent lägre annonsintäkter, medan två trodde att minskningen skulle stanna på 21-30 procent.
För helåret 2020 trodde lika många mediehus, fyra vardera, på en nedgång för annonsförsäljningen med 31-40 procent respektive med 41-50 procent.
David Djuphammar +46 8 5191 7913
Nyhetsbyrån Direkt