MEDIA
FLERA SVENSKA MEDIER TROR ANNONSER FALLER 41-50% I APRIL (Direkt)

2020-03-31 09:45

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Flera svenska mediehus räknar med att deras annonsintäkter kommer att minska med 41-50 procent under april månad, som en följd av coronaviruspandemin.

Det rapporterar Dagens Media, som tagit del av en undersökning gjord av TU - Medier i Sverige.

Enkäten gjorde under perioden 26-27 mars bland 13 av landets största mediehus. Av dessa trodde fyra att annonsintäkterna skulle minska med 41-50 procent under april, medan två räknade med en minskning på 51-60 procent. Tre stycken räknade med 31-40 procent lägre annonsintäkter, medan två trodde att minskningen skulle stanna på 21-30 procent.

För helåret 2020 trodde lika många mediehus, fyra vardera, på en nedgång för annonsförsäljningen med 31-40 procent respektive med 41-50 procent.

David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt


Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -