På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

AYIMA
RESULTATET FÖRBÄTTRADES 4 KV (Direkt)

2020-02-20 13:06

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den First North-listade digitala marknadsföringsbyrån Ayima redovisar ett nettoresultat för det fjärde kvartalet 2019 på 0,3 miljoner kronor (-4,2).

Nettoomsättningen minskade till 34,6 miljoner kronor (44,5).

"Som förväntat och tidigare aviserat blev årets avslutning i det fjärde kvartalet en besvikelse. Flera av Ayimas största och långvariga kunder led finansiellt med anledning av olika externa ekonomiska faktorer (brexit och spelreglering) och minskade i betydande grad sina marknadsföringsinvesteringar", skriver vd Mike Jacobson i bokslutsrapporten.

Ebitda-resultatet blev -2,8 miljoner kronor (-2,4)

Rörelseresultatet sjönk till -4,7 miljoner kronor (-4,2). Här ingår negativa engångsposter om 8,4 miljoner kronor och en positiv engångseffekt på 14,1 miljoner kronor.

I de negativa engångsposterna återfinns nedskrivningen av Tootsa MacGinty från 5,9 miljoner kronor till noll, en nedskrivning som Ayima meddelade den 5 februari.

Även om det fjärde kvartalet var en besvikelse resultatmässigt har det nya året börjat "vrålande", enligt Ayima-chefen som skriver att han förväntar sig att många goda saker kommer att meddelas under de kommande veckorna och månaderna.

"Bara under de sex senaste veckorna har vi adderat 20 nya klienter och ytterligare årliga intäkter om 16,4 miljoner kronor, vilket mer än kompenserade för förlusterna i fjärde kvartalet", skriver Mike Jacobson.



Ayima B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
- -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -