VOLKSWAGEN
ELSATSNING SKA LYFTA MARGINALERNA I TUFF MARKNAD (Direkt)

2019-08-22 13:38

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Volkswagen förväntar sig se lyftande vinstmarginaler över de kommande åren, trots att bolaget för närvarande genomför den mest omfattande och kapitalintensiva satsningen på elfordonsomställning i hela industrin, enligt uttalanden från verksamhetschefen Ralf Brandstätter.

Tyska Volkswagen lanserade på torsdagen en ny logotypeversion för bilmärket med samma namn (Volkswagen äger utöver det egna varumärket också bland annat Audi och Skoda) och klargjorde i samband med detta nya utsikter för märket och hur satsningen på eldrift ska påverka marginalerna.

Uppdateringen av varumärket beskrivs som en åtgärd som markerar början på en ny era i bolagets historia, där elmodellen ID.3 beskrivs som lika epokgörande som bubbla- och polo-modellerna.

Målet står fast vid att sälja minst 1 miljon batteribilar årligen från 2025, med en rörelsemarginal på 6 procent från 2022, sade Ralf Brandstätter vid en presskonferens på torsdagen, försäljningsmål som skulle innebära att Volkswagen avancerar förbi nu marknadsledande elbilstillverkaren Tesla.

Marginalmålet är högre än nuvarande 5,2 procent (första halvåret 2019), dessutom i en tid då bilförsäljningen visat svaghetstecken i en inbromsande världsekonomi. I Kina har branschens försäljning minskat 13 av de 14 senaste månaderna.

"Försäljningsmålet är ledstjärnan i strategin", sade Ralf Brandstätter, till Bloomberg, ett mål som enligt verksamhetschefen kommer kräva att målgruppen vidgas från teknologiintresserade unga till en bredare kundbas.

Elsatsningen väckte uppmärksamhet när den lanserades 2017 och än mer 2019, då målsättningen 22 miljoner producerade elbilar inom 10 år offentliggjordes. Satsningen står i kontrast till det gigantiska pr-haveri som orsakades av den så kallade dieselskandalen från 2015, där bilar från fordonstillverkaren utgjorde kärnan i ett uppsåtligt och omfattande utsläppsfusk. Det innebar dels en kris, men blev också ett startskott, menar Ralf Brandstätter.

"Det blev en katalysator för hela Volkswagen", sade verksamhetschefen.

ID.3-modellen lanseras i slutet av året, och ska enligt plan följas upp av runt 70 ytterligare modeller i Volkswagen-koncernen.

Joakim Rönning +46 8 5191 7930

Nyhetsbyrån Direkt


Volkswagen Pref AG - I dag

{point.key}

Tesla - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -