H&M
PREMIÄR PÅ INDISKA E-HANDELSPLATTFORMEN MYNTRA PÅ TISDAGEN (Direkt)

2019-08-20 09:02

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) H&M lanseras på den indiska e-handelsplattformen Myntra på tisdagen. Initialt finns kring 8.500 produkter tillgängliga som enligt flera indiska mediauppgifter är tänkt att öka till runt 15.000.

Lanseringen på Myntra följer den plan H&M meddelade i samband med delårsrapporten i mars i år. Då uppgav bolaget att huvudvarumärket H&M skulle lanseras i Indien på såväl Myntra som plattformen Jabong "under 2019".

I och med lanseringen på Myntra tar H&M-varumärket ytterligare ett externt steg. Sedan tidigare säljs H&M-produkter på kinesiska Alibabas webbplats Tmall och där ligger det för stunden drygt 15.000 produkter till försäljning.

H&M tog steget in i Indien med en första butik 2015 och i dag finns drygt 40 butiker. I fjol öppnades den egna onlinehandeln i landet.

I samband med Myntra-lanseringen intervjuades Fredrik Olsson, chef för H&M-varumärket, av Times of India.

"Den indiska ekonomin växer fortfarande snabbare än de flesta ekonomier i världen. Hittills har vi inte sett någon avmattning och vi har inte kalkylerat med någon i vår strategi. Vi upplever en stark jämförbar försäljningstillväxt. Det finns så många indiska städer där vi ännu inte finns, så vi ser många möjligheter", sade han.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt


Hennes & Mauritz B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -