MIDSONA
KÖP GER TEKNOLOGI I VÄXTBASERADE KÖTTALTERNATIV - VD (Direkt)

2019-07-23 15:46

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Midsona, som säljer hälsoprodukter, går genom förvärvet av Alimentation Santé in på marknaden för växtbaserade köttalternativ.

"Det som vi är extra glada för är att vi får tillgång till ett antal teknologier inom växtbaserade köttsubstitut. Det är någonting som vi har letat efter men inte har haft i vår produktion", säger Midsonas vd Peter Åsberg till Nyhetsbyrån Direkt.

Midsona planerar efter förvärvet av Alimentation Santé slutförts ta produkterna för växtbaserade köttsubstitut ut på de andra marknaderna där bolaget verkar.

"Det är teknologier som vi dels tror ska kunna växa på de sydeuropeiska marknaderna där de säljer produkterna i dag, men också skapa möjligheter för oss i resten av koncernen att ta ett tydligare grepp om just den typen av produkter", säger Peter Åsberg.

Peter Åsberg kan dock inte ge en närmare precisering av när produkterna för växtbaserade köttsubstitut från Alimentation Santé kommer att finnas på de nordiska marknaderna.

"Det blir svårt att ge en exakt tidpunkt, men historiskt sett tycker jag att vi har varit duktiga på att snabbt få ut nya produkter på nya marknader. Det är absolut ambitionen i det här fallet också", säger Peter Åsberg.

Hur stor är de växtbaserade köttalternativens andel av omsättningen i det förvärvade bolaget?

"Jag vill inte ge en exakt siffra, men en avsevärd del är de här växtbaserade köttalternativen", säger Peter Åsberg.

Hur snabbt växer marknaden för växtbaserade köttalternativ? Har du något estimat?

"Jag kan inte ge ett estimat för det är svårt att mäta och olika från marknad till marknad. Utan att säga för mycket tror jag man kan säga att vi ser en explosionsartad tillväxt och ett explosionsartat ökat intresse från konsumenterna inom segmentet växtbaserade köttalternativ", säger Peter Åsberg.

Midsona ser i sin affärsmodell generellt tre ben för sin verksamhet.

"Ben nummer ett är varumärkesförsäljning, det vill säga våra egna varumärken som vi själva säljer. Det är den största och trots allt viktigaste delen för oss även i framtiden", säger Peter Åsberg.

Det andra benet handlar om produkter som säljs direkt till andra bolag och till handeln enligt vad som ofta benämns private label.

"Där har vi ett antal produkter i vårt nuvarande sortiment som vi säljer direkt till handel och det benet vill vi utveckla", säger Peter Åsberg.

Det tredje benet som Midsona arbetar med är storhushåll (Food service).

"Det är hotell och restauranger, olika former av cateringverksamheter och också mycket offentligt förvaltning där vi har haft framgång att sälja våra ekologiska produkter", säger Peter Åsberg.

Området för växtbaserade köttalternativ har varit ett hett samtalsämne inte bara i Sverige utan globalt. I USA börsnoterades Beyond Meat i början på maj i år. Aktien har sedan dess rusat uppåt. Från teckningskursen på 25 dollar till kursen i dag närapå åttadubblat sitt värde.

Magnus Bernet +46 8 5191 7953

Nyhetsbyrån Direkt


Midsona B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -