På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

NENT
HÖJER MÅL NYA VIAPLAY-KUNDER TILL 250.000 FÖR 2019 (Direkt)

2019-07-18 09:15

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Nent tog under andra kvartalet in fler nya abonnenter vad gäller streamingtjänsten Viaplay än vad bolaget hade förväntat sig. Bolaget höjer nu sin ambition för helåret på denna punkt.

Det säger Nents vd Anders Jensen till Nyhetsbyrån Direkt.

Nent siktar nu på att addera netto 250.000 nya abonnenter på Viaplay under 2019, upp från tidigare mål om 200.000 abonnenter. Under 2018 fick Nent in 170.000 nya abonnenter.

Under andra kvartalet tog Nent in 65.000 nya Viaplay-kunder. Det var visserligen klart färre än första kvartalets 99.000, men då ska man komma ihåg, uppmanar Anders Jensen, att andra kvartalet brukar vara svagt på den punkt av säsongsmässiga skäl.

"Det vi har sett tidigare under andra kvartal är negativ tillväxt på grund av den säsongsmässiga churnen (kundavhoppen; reds anm.) som finns sportsidan, där flera av de stora ligorna tar slut under våren. Det var vi vänt i det andra kvartalet och det är ett markant trendbrott. Förra året gjorde vi -25.000 abonnenter under andra kvartalet. I år är det +65.000", säger Nents vd.

Han tror att det finns två stora faktorer bakom de färre sportrelaterade kundavhoppen under våren. För det första pekar Anders Jensen på att Champions League och Premier League pågick längre än normalt.

"Dessutom har vi adderat Copa America samt de svenska kvalen till Champions League vilket också håller kvar en del kunder. Sammantaget finns det inte så mycket tid för abonnenter har hoppa av innan ligorna drar i gång igen. Det är den första faktorn", resonerar Anders Jensen.

"För det andra är tillväxten för tv-serier och film väldigt, väldigt god fortsatt", säger Anders Jensen till Direkt.

I en annan del av Nent pekar trenderna åt motsatt håll. Bolagets reklamintäkter, som står för cirka 25 procent av totalen, backade med 3 procent under det andra kvartalet. Sammantaget växte Nent med 6 procent organiskt under delårsperioden.

Koncernens rörelseresultat om 455 miljoner kronor var 5 miljoner högre än snittestimatet i Bloombergs prognossammanställning.



Nordic Entertainment G... - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
- -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -