SWEDISH MATCH
ZYN-KONKURRENTEN VELO SNART I 70.000 USA-BUTIKER (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) British American Tobaccos (BAT) tobaksfria nikotinsnus Velo, som är en direkt konkurrerande produkt till Swedish Match Zyn, kommer inom de kommande månaderna finnas för försäljning i drygt 70.000 butiker i USA.
Det skriver snusbloggen Snubie.com.
Antalet butiker som ska sälja Velo kan jämföras med Swedish Match planer som enligt vad bolaget hittills sagt är att den tobaksfria nikotinprodukten Zyn ska finnas på ungefär 60.000 försäljningsställen vid slutet av 2019.
För en dryg månad sedan uppgav Swedish Match ir-chef Emmett Harrison för Nyhetsbyrån Direkt att den nationella lanseringen av Zyn i USA hade nått samtliga 50 delstater och att Zyn då fanns på över 40.000 försäljningsställen.
Enligt vad BAT hittills uppgett kommer Velo att säljas i två smaker (mint och citrus) med vardera två styrkor, alltså totalt fyra varianter.
I den nationella USA-utrullning av Zyn som Swedish Match inledde i april är fokus för tillfället på tolv varianter (sex smaker i två olika styrkor). Zyn finns dock i totalt 32 varianter (16 smaker i två olika styrkor).
En tredje större spelare på USA-marknaden är Altria som i början av juni i år köpte en kontrollpost i det schweiziska tobaksbolaget Burger Söhne. Affären medför bland annat att Altria kommer att utöka USA-distribution av Burger Söhnes tobaksfria nikotinprodukt On. On säljs i totalt 35 varianter (sju smaker i fem olika styrkor).
Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt