G5
MINIMIAMBITION SIKTA PÅ 2% ANDEL MATCH 3-MARKNAD - VD (Direkt)

2019-06-18 11:39

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) G5:s första match 3-spel Pirates & Pearls har inte har presterat som önskat och om nästa uppdatering inte ger effekt kan spelet tas till "harvest mode". Men vd Vlad Suglobov håller ändå fast vid att G5 ska kunna ta i alla fall 2 procent av match 3-marknaden.

Det säger han i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Med Pirates & Pearls tog G5 hösten 2017 steget in i match-3-genren, en del av mobilspelmarknaden som är betydligt större än de segment bolaget ditintills funnits inom. Ett halvår in i lanseringen beskrev G5 spelet som en sina bästa lanseringar någonsin. Nu är tongångarna annorlunda.

"Spelet har inte växt under de senaste månaderna, men jag är förhoppningsfull inför nästa stora uppdatering som ska komma inom en till två månader. I augusti är det två år sedan spelet lanserades och något måste hända annars är det en kandidat till att bli nästa spel i harvest mode. Spelet kan bli riktigt lönsamt om vi slutar investera i uppdateringar. Det har fortfarande potential, men förväntningarna är mycket lägre nu än tidigare", säger Vlad Suglobov och fortätter:

"Pirates & Pearls var vårt första match 3-spel och vi har lärt oss mycket. Spelets struktur är kanske inte det bästa och jag tror att vi kommer se hur vi har utvecklats i både Jewels of Rome och de andra nya spelen som vi ska lansera i år".

Match 3-spelet Jewels of Rome lanserades så sent som i början av juni till iOS (Apple App store) och kommer till Android (Google Play, Amazon) i början av juli.

"Det är fortfarande tidigt, men ännu så länge har vi inga röda flaggor. Vi har lanserat, trenden är bra, men det är för tidigt att säga hur bra", kommenterar Vlad Suglobov.

Men en indikation på hur det går är att G5 redan så smått har börjar satsa marknadsföringspengar på spelet, i ett första skede i USA, vilket jämfört med andra lanseringar är tidigt i spelets livscykel.

"Vi gillade det vi såg och bestämde att vi inte ville vänta längre", säger han.

Bild: Jewels of Rome

image

Källa: G5

Enligt Vlad Suglobov är marknaden för match 3-spel inte lika konsoliderad som tidigare. Han beskriver en marknad som har gått från ett fåtal spel som tjänade bra med pengar till ett läge där fler spel lyckats bryta sig in på topplistorna och ta marknadsandelar.

"Kan vi ta en lite del av den marknaden vore det riktigt bra och blir det en större andel så vore det fantastiskt", säger han.

Ni tidigare pratat om vilken intäktseffekten skulle bli om ni tog bara 2 procent av match 3-marknaden. Där ni är i dag, med erfarenheter från Pirates & Perals och med Jewels of Rome nyligen lanserat, är det fortfarande relevant att tala om 2 procent, eller kan det vara vilseledande?

"Nej, det fortfarande är vår minimiambition. Vi vet mycket mer om match 3-genren nu och det gör mig optimistisk att vi ska nå dit, till 2 procent till att börja med. Men egentligen är det bara spekulationer ännu så länge", säger vd:n.

Med Jewels of Rome och de andra match 3-lanseringarna senare i år, hoppas du att det ska vara tillräckligt för att nå de 2 procenten?

"Jag skulle bli ganska upprörd om vi inte nådde dit. Lanseringen av Jewels of Rome har gjort mig mer optimistisk", säger Vlad Suglobov.

G5 har tidigare uppgett att match-3-marknaden, lågt räknat, kan antas utgöra 10 procent av totalmarknaden för mobilspel som är ungefär 50 miljarder dollar.



G5 Entertainment - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
- -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -