Cereno Scientific
Cereno Scientific ser större marknadspotential genom att bredda behandling till fibros (Finwire)

2019-05-24 09:15
Forskningsbolaget Cereno Scientific har genom sitt vetenskapliga råd identifierat att bolagets behandlingskoncept för kardiovaskulära sjukdomar har potential att hämma, eller till och med förhindra fibrosutveckling. Bolaget kan därmed bredda indikationsområdet för sitt behandlingskoncept med kandidaterna CS1 och CS014, uppger bolaget i ett pressmeddelande.

"Ett exempel på en ny möjlighet är att förebygga uppkomsten av förmaksflimmer. Denna möjliga indikationsbreddning skulle kunna medföra en betydligt större marknadspotential än vad bolaget tidigare kommunicerat", skriver bolaget.

Fibros är en grundläggande mekanism för försämrad funktion i vitala organ så som hjärta, njure, och blodkärl. Utveckling av fibros kan till exempel orsaka förmaksflimmer, vilket i sin tur är den största riskfaktorn för blodproppar och stroke. En av mekanismerna bakom utveckling av fibros är förhöjda nivåer av proteinet PAI-1 som Cereno Scientifics huvudkandidat CS1 visats kunna reducera i människa.

"I en nyligen publicerad artikel från en forskargrupp i Tyskland visades att den aktiva substansen i CS1 valproinsyra förebygger förmaksflimmer i möss genom att minska fibrosutveckling i förmaken. Studien kan ses som en så kallad Proof-of-Concept av att CS1 har potentialen att förebygga förmaksflimmer", skriver bolaget vidare.

Bolagets Scientific Advisory Board anser att fynden innebär att det finns goda grunder att bredda applikationen och användningen av Cereno Scientifics behandlingskoncept till att även inkludera förebyggandet av fibros och därmed potential att kunna förhindra uppkomsten av förmaksflimmer.

"Kan vi behandla fibros, och därmed motverka förmaksflimmer, kan vi ta en framträdande plats inom det marknadssegment som är den absolut vanligaste orsaken till trombosförebyggande mediciner i dag. Detta är naturligtvis en mycket intressant möjlighet för CS1 att, utöver att utgöra en effektiv trombosförebyggande behandling utan att orsaka blödningsbenägenhet, även bli en sjukdomsmodifierande behandling och ett möjligt förstahandsval vid olika typer av trombosförebyggande interventioner", konstaterar Cereno Scientifics vd Sten R. Sörensen.

Cereno Scientific inleder nu ett strategiskt arbete för att identifiera vilka kardiovaskulära indikationer som är bäst lämpade för breddning av bolagets behandlingskoncept utöver de rent trombosförebyggande indikationerna. Enligt bolagets vetenskapliga råd kan kapaciteten att hämma fibrosutveckling även appliceras på andra fibrossjukdomar, till exempel njurfibros och hjärtsvikt. Det gäller även en del sällsynta sjukdomar med tillhörande möjlighet till särläkemedelsstatus.

Anna Sundström