ESSITY
TROR ÄVEN 2 KV BLIR SKAPLIGT FÖR VINDA - VINDA-VD (Direkt)

2019-05-23 15:19

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det kinesiska hygienbolaget Vinda, som är majoritetsägt av Essity, har tagit sig igenom en tuff period under 2018, men visade under det första kvartalet 2019 god organisk tillväxt som har förutsättningar att fortsätta.

Den bilden ger grundaren och styrelseordföranden Li Chao Wang och vd:n Christophe Michalski i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i samband med Essitys investerardag i Stockholm.

Vinda höjde försäljningspriserna i två omgångar under 2018 mot bakgrund av stigande kostnader för råvaror, i första hand pappersmassa, dock utan att konkurrenterna följde efter. Detta ledde till att bolaget snabbt tappade försäljningsvolymer.

"Vi har inte sänkt listpriserna sedan dess, även om vi satsat mer på marknadsföring och ökat vissa rabatter. När massapriserna nu faller tillbaka gynnar det oss och det första kvartalet blev starkt. Vi tror att även det andra kvartalet ska bli hyggligt", säger Christophe Michalski.

Vindas organiska försäljningstillväxt uppgick till drygt 13 procent i det första kvartalet. Bolaget tonar ned vikten av enstaka kvartalssiffror, men nivån är inte omöjlig att upprepa, menar vd:n.

"Vår ambition är att visa en tvåsiffrig organisk tillväxt över tid och vi är övertygade om att det målet är rimligt", säger han.

För att bibehålla och stärka sin ställning i Asien satsar Vinda stora resurser på att klättra i värdekedjan, med tydliga satsningar på premiumprodukter med hög marginal. Alla nya produkter som lanseras har högre marginaler än bolagets genomsnitt, enligt Christophe Michalski. Därtill är bolaget störst i Kina på e-handel i sektorn, något som också prioriteras högt.

Essity, dåvarande SCA, köpte en majoritetsandel i Vinda i slutet av 2013 och äger nu 51 procent av bolaget. Ytterligare knappt 10 procent ligger i Nordinvest, ett bolag i Industrivärdenkoncernen. Under 2018 stod Vinda för 14 procent av det svenska bolagets intäkter.

Samarbetet mellan lilla Sverige och stora Kina är ömsesidigt fruktbart, menar Li Chao Wang.

"Essity har lärt oss mycket, till exempel om hur man driver verksamheten i länder med låg marknadstillväxt, hur man bygger starka varumärken och om vikten av innovation och hållbarhet."

Samtidigt har Vinda bidragit med kunskap bland annat om hur man bygger lågkostnadsfabriker.

"Våra tio anläggningar i Kina är konstruerade som lågprisflygbolag. Vi har mindre maskiner, men sköter dem väldigt effektivt och vi investerar bara i det som är absolut nödvändigt. Det handlar om kvalitetsproduktion utan krusiduller", säger Christophe Michalski och exemplifierar med ett kinesiskt fabrikskoncept som implementerats av Essity i Mexiko.

Vinda är marknadsledande i Kina, om än inte den störste producenten i absoluta tal. Bolaget är dessutom verksamt i Singapore, Hongkong, Taiwan och Malaysia. Någon kraftig expansion internationellt ligger dock inte i korten i närtid.

"Vi har, med Essitys hjälp, redan transformerats från ett till 100 procent kinesiskt bolag till ett asiatiskt bolag. Möjligheterna att växa i Kina är enorma och totalt sett har vi en potentiell kundbas som är större än någonsin", säger Li Chao Wang.

De överväganden som görs gällande den geografiska exponeringen handlar snarare om att satsa på export från Kina, än att anlägga nya fabriker.

Den makroekonomiska utvecklingen i allmänhet, och Kinas tillväxt i synnerhet, är av naturliga skäl viktiga parametrar för Vinda. De långsiktiga faktorerna - som ökad urbanisering, en växande medelklass och en åldrande befolkning - innebär dock att hygienprodukter är väsentligt mindre konjunkturberoende än många andra produktkategorier. Med Vindas fokus på premiumprodukter ser Christophe Michalski dessutom goda möjligheter till en tillväxttakt högre än ekonomin i övrigt.

Generellt ser Vindaledningen med en viss optimism på tillväxtutvecklingen i Kina mot bakgrund av den senaste tidens starkare makrodata och regeringens stimulansåtgärder.

Några stora effekter för Vindas del av det pågående handelskriget mellan USA och Kina räknar styrelseordföranden inte med.

"Vår handel med USA är begränsad och för råvaror finns det gott om alternativa leverantörer. Påverkan är snarast indirekt, via valutakursförändringar", säger Li Chao Wang.

Michael Bernander +46 8 5191 7917

Nyhetsbyrån Direkt


Essity B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -