SWEDISH MATCH
NY ZYN-KAPACITET USA-FABRIK 120 MLN DOSOR - VD (Direkt)

2019-02-13 10:11

STOCKHOLM (Direkt) Den starka efterfrågan på det tobaksfria nikotinsnuset ZYN i västra USA har fått Swedish Match att ännu en gång besluta om ökad tillverkningskapacitet. Planen är att dubbla kapaciteten från de volymer bolaget tidigare talat om, från över 60 miljoner dosor till över 120 miljoner dosor.

Det säger Swedish Match vd Lars Dahlgren till Nyhetsbyrån Direkt till Nyhetsbyrån Direkt.

"Vi pratar i praktiken om en fördubbling av kapaciteten jämfört med tidigare beslut. Vi har beslutat att installera fler maskiner och processutrustning i anläggningen i USA för att öka kapaciteten", säger han.

Planen innan onsdagens besked var att den nya ZYN-fabriken i USA skulle börja producera under det första halvåret 2019, med full kapacitet på mer än 60 miljoner dosor under 2020. Den nya fördubblade kapaciteten bedöms, "om allt går bra", kunna nås fram mot slutet av 2020.

Den ökade ZYN-satsningen medför ökade investeringar. Helåret 2018 uppgick investeringarna till 649 miljoner kronor och enligt vd bedöms investeringarna bli högre 2019. Nettoresultat för snus och nikotinportionsprodukter utanför Skandinavien blev 61 miljoner kronor 2018, att jämföra med -167 miljoner året innan. Enligt Lars Dahlgren har den posten vänt till plus för att stanna där även 2019.

Vid utgången av det fjärde kvartalet fanns ZYN på drygt 13.500 försäljningsställen, främst i västra USA. Swedish Match planerar en nationell lansering av ZYN under det andra kvartalet i år.

"Vi kommer påbörja distributionsuppbyggnaden ordentligt under det andra kvartalet", säger vd:n.

Hur många försäljningsställen är rimligt att tänka sig vid utgången av 2019?

"Det återstår att se hur efterfrågan ser ut bland konsumenter och handlare. Men det är en betydande uppbyggnad jämfört med de 13.500 och det är väldigt sannolikt att vi ligger betydligt över vår nationella distribution för General-snus (i cirka 18.000 butiker)", säger Lars Dahlgren och tillägger:

"Snusdistributionen är mer nischbetonad och med ZYN ser vi framför oss att det finns ett ordentligt sug. Efterfrågan från konsumenter har växt snabbare för ZYN och efterfrågan från handeln är stark".

Under det fjärde kvartalet levererades drygt 4 miljoner dosor ZYN, jämfört med 3,5 miljoner det tredje kvartalet. Det innebär att på rullande fyra kvartal är ZYN-leveranserna uppe i drygt 12 miljoner dosor.

"Det blir väldigt stora tal när vi befinner oss i en uppbyggnadsfas. Men totalt i det fjärde kvartalet har antalet försäljningsställen i snitt ökat med 59 procent samtidigt som sett över alla butiker så har omsättningen per butik ökat mer än 60 procent", säger Lars Dahlgren.

Utöver USA-marknaden och Sverige hade Swedish Match innan rapporten pratat om att ZYN börjat säljas i Tjeckien. Nu (med start härom veckan) har försäljning startat även i Danmark.

"Vi tittar på ytterligare länder under 2019, men vi går inte ut med vilka i förväg. Rent regulatoriskt är det en helt ny kategori så vi försöker göra det här i dialog med myndigheter och så vidare", säger vd:n.

På den svenska marknaden lanseras just nu två nya smaker av ZYN Slim: ingefära/blodapelsin och äpple/mint. Nu finns fem smaker av ZYN Slim, fler än de tre som finns för den ursprungliga ZYN Mini Dry.

Ska ni ha kvar ZYN Mini Dry på den svenska marknaden?

"Absolut. Det är tydligt att den i större grad än ZYN Slim attraherar cigarettrökare", säger vd:n.

I USA är det ZYN Mini Dry som säljs och att utöka med Slim skulle innebära en ny runda med tillståndsmyndigheten FDA. Enligt Lars Dahlgren utesluts inte att ett sådant steg tas i framtiden.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt


Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -