TOADMAN
HOPPAS GE MER INFORMATION OM HATHOR INOM KORT - VD (Direkt)

2019-01-22 08:59

STOCKHOLM (Direkt) Gamingbolaget Toadman har ett antal olika spelprojekt i pipeline där det enskilt viktigaste just nu är en egen produktion med projektnamnet Hathor. Spelet, som ska släppas till både pc och konsol, har en utvecklingsbudget i samma storleksordning som Immortal: Unchained som Toadman lanserade i fjol.

"Jag hoppas att vi ska kunna prata mer om spelet inom kort, det här halvåret, kanske tidigare. Förhoppningsvis det här kvartalet", säger Toadmans vd Robin Flodin i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

I prospektet inför Toadmans notering december 2017 uppgav bolaget att Hathor var ett storskaligt projekt i pipeline för 2018. Men sedan dess har det varit tyst om spelet.

"Jag kan hålla med om att det var lite konstigt skrivet. Men vår målsättning då var att kunna vara redo att utannonsera spelet 2018", säger Robin Flodin.

Enligt vd:n har utvecklingen av Hathor gått in i prototypfas, vilket är steget efter den designfas som spelet uppgavs befinna sig i när Toadmans släppte sin senaste delårsrapport 31 oktober i fjol.

Förutom att släppas till pc, Playstation 4 och Xbox One kan Hathor "kanske" även komma att lanseras till Nintendo Switch, uppger Robin Flodin.

Fjolårets Immortal: Unchained var externt delfinansierad, något Hathor ännu så länge inte är. Men enligt Robin Flodin kan det bli aktuellt att ta in extern finansiering.

I Toadmans spelpipeline finns också bland annat:

* Block'n'load premium version väntas lanseras under 2019. Ett spel som utvecklas av norska Artplant som Toadman förvärvade i fjol. Pc-grundspelet har laddats ner över 3 miljoner gånger och förutom en pc-lansering finns enligt Robin Flodin funderingar på att släppa Block'n'load premium version även till konsol.

Bild: Första Block'n'load från 2015

Källa: Steam

* Sky Fighter Legends väntas lanseras under 2019 till pc och konsol. Även detta spel kom med norska Artplant.

I en emission riktad till spelkonsulten Craig Fletcher fick Toadman i fjol in 3 miljoner kronor öronmärkta för spelet. På Craig Fletchers meritlista står bland annat rollen som rådgivare åt e-sportorganisationen The British Esport Association. Toadman har också sagt att Sky Fighter Legends lämpar sig väl för e-sport.

"Det var en av anledningarna till att vi gick till någon som Craig. Han har lång erfarenhet och jobbat med att sätta upp stora e-sporttävlingar. Men det är svårt att i förväg säga att man bygger ett e-sportspel eftersom det i slutänden är upp till spelarna", säger Robin Flodin.

Behövs mer kapital utöver de 3 miljonerna?

"Det är möjligt, men det är inte på kartan just nu. Skulle det bli så kan vi antingen gå till en förläggare som skjuter till förskottspengar eller så går vi hela vägen själva", säger vd:n.

Bild: Sky Fighter Legends

Källa: Artplant

* I'm Going In 3 bedöms lanseras 2020-2021 till pc och konsol. Toadman har IP-rättigheterna (rättigheterna till varumärket) för spelet och har tillsammans med marknadsföringsbyrån Petrol Advertising kommit fram till att det finns ett intresse för ett nytt spel i serien.

Petrol investerar 1 miljon dollar och får 10 procent av intäkterna. Petrol har bland annat hjälpt till att utveckla koncept för speltitlar som Call of Duty, Destiny, Dark Souls och Hitman. I'm Going In 3 utvecklas av Artplant.

* Osiris. En hittills okänd titel där Toadman på projektbasis utvecklar ett spel åt det kinesiska gamingbolaget Leyou Technologies. Mer information ska komma under första kvartalet och lanseringen är satt till den senare delen av 2019 eller början 2020. Troligtvis rör det sig om ett free-to-playspel som ska lanseras till pc och konsol.

Toadman har redan erhållit 5 miljoner dollar, varav de sista 0,5 miljonerna under fjolårets sista kvartal. En förlängning av avtalet ger Toadman ytterligare 8 miljoner dollar där "majoriteten" väntas under 2019, enligt Robin Flodin.

Toadman kommer dessutom att få royalties på minst 10 procent av spelets intäkter, en royalty som betalas ut från första försäljningskronan.

I ett och samma pressmeddelande har Toadman nämnt dels royaltyprocenten, dels det faktum att Leyous tidigare spel Warframe genererar intäkter på 1 miljard kronor per år.

Är det rättvisande att göra den kopplingen eftersom det skulle innebära att ni får minst 100 miljoner kronor?

"Det (Osiris) har samma potential (som Warframe). Definitivt. Det är viktigt för folk att förstå vilken potentialen är, men nedsidan är så klart noll. Man vet aldrig med spel", kommenterar Robin Flodin.

* Konsultarbete åt Leyou Technologies för spelen Sagan om Ringen och Civilization med ordervärde 2 miljoner dollar. Ingen möjlighet till royalty. Arbetet ska utföras under 2019 med start i det andra kvartalet. Enligt vd:n kan arbetet till del förskjutas in i nästa år.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt


Enad Global 7 - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -