JETPAK
VI ÄR INTE SÄRSKILT KONJUNKTURKÄNSLIGA - VD (Direkt)

2018-12-05 08:41

STOCKHOLM (Direkt) Jetpak, som utför flygbaserade expressleveranser för företag, ska göra debut på First North under onsdagen 5 december, där introduktionskursen satts till 45 kronor. Bolaget är optimistiskt kring sin tillväxt och bedömer att det ska kunna visa en organisk försäljningstillväxt på 5 procent de kommande åren.

Det säger vd Kenneth Marx vd på Jetpak till Nyhetsbyrån Direkt i en intervju.

Målsättningen är att stärka positionen som den snabbaste aktören av flexibla och tidskritiska transporter.

"Det vi har fokuserat på de senaste åren är att spetsa till vår adhoc-verksamhet, som kännetecknas av spontant kundbehov bland företag", säger Kenneth Marx och fortsätter:

"Vi har haft en bra tillväxt de senaste 2-3 åren. Under 2017 växte vi med 8 procent en takt som vi håller även i år. Det är en effekt av att vi har stärkt vår position inom vårt adhoc-segment".

Att Jetpak vill lista sig på börsen nu hänger ihop med att bolaget nu anses vara moget och att största ägarna Polaris Equity hade en önskan om en ägarspridning. I samband med att bolaget listats görs en nyemission på 235 miljoner kronor vilket görs för att lösa ett obligationslån.

Hur ser en typisk kund ut?

"Vi är inom det så kallade B2B-segmentet (business to business) och de kunder som använder oss är vanligen företag inom offshore, fordons- och gruvindustrin samt läkemedelsbolag. Det är oftast ett företag som behöver ersätta någon produkt eller byta ut något kritiskt som inte fungerar", säger Kenneth Marx.

På vilket sätt är ni unika?

"Med hjälpa av vårt egna system för transportlösningar har vi tagit ned tiden för våra leveranser till ett spann på 4-5 timmar", säger han.

Jetpak har till skillnad från andra aktörer som är mer knutna till särskilda flygbolag tillgång till 24 olika flygbolag med cirka 4.000 avgångar dagligen vilket gör att tid för upphämtning och leverans kan skräddarsys bättre för snabba leveranser.

När det gäller konkurrens säger vd att marknaden inte förändrat sig så mycket under de senaste åren.

"Inom Jetpaks nisch finns det inte så många bolag som gör det vi gör och marknaden består av få bolag", säger Kenneth Marx.

Historiskt har Jetpak varit sparsamma med förvärv även om det förekommit. Totalt är det fem mindre förvärv som gjorts. Nyligen gjorde bolaget ett förvärv av belgiska Right Away, en leverantör av expressgods via flyg. Bolaget omsatte fyra miljoner euro senaste verksamhetsåret och är lokaliserat i Bryssel.

"Även om vi transporterar utanför Norden så är det främst Norden som vi fokuserar på. Det är i Norden som tillväxt kommer att komma från framöver", säger Kenneth Marx.

Bolaget har historiskt varit ett lönsamt bolag. Under årets första nio månader uppgick ebitda-marginalen till 9,7 procent. De senaste tre åren har marginalen legat strax under 9 procent i snitt. Bolaget har som finansiellt mål att nå en ebitda-marginal på 12 procent.

"För att nå det långsiktiga målet är det små optimeringar i bolaget som ska leda till att bolaget kan nå vårt lönsamhetsmål, det är inga stora åtgärder som krävs", säger Kenneth Marx.

Ett fraktbolag anses vanligen som konjunkturkänsligt men den risken vill vd tona ner. Risken för påverkan av en sämre konjunktur anses inte var så stor.

Jetpak som transportbolag är mindre känslig för konjunktursvängningar då bolag vanligen vill få ned sina fraktkostnader och då använder Jetpak som transportör.

"Det är vår uppfattning, att sämre konjunktur primärt påverkar våra systematiska transporter. Däremot ändras mixen med fördel for adhoc-transporter, detta då kunderna reducerar sina lager och därmed upplever att det uppstår en situation med brist på varor och produkter", säger Kenneth Marx.



Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
- -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -