På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

GAMING
PLATTFORMEN STEAM SÄNKER AVGIFTERNA (Direkt)

2018-12-03 07:14

STOCKHOLM (Direkt) Gamingbolag som Paradox, THQ och Starbreeze, som säljer sina spel via den digitala plattformen Steam, fick i helgen en tidig julklapp då plattformsägaren Valve sänkte försäljningsavgiften.

Avgiftssänkningen är olika stor beroende på hur mycket ett spel säljer, men för de riktigt stora speltitlarna kan det röra sig intäktsförbättringar på 10 procent.

Amerikanska Valve har de senaste åren fått se allt fler spelutvecklare sälja sina spel utanför Steam-plattformen. Electronic Arts övergav plattformen redan 2011 och färska exempel på spel som inte säljs på Steam är årets upplaga av Call of Duty och Fallout 76. Den enskilt mest framgångsrika titeln som ligger utanför Steam är Epic Games Fortnite Battle Royale, ett spel där nyligen över 8 miljoner personer spelade online samtidigt.

Avgiften för att sälja ett spel på Steam har länge varit kring 30 procent av försäljningsintäkten även om procentsatsen varierat något beroende på avtal med varje enskild utvecklare. Men nu införs tre officiella avgiftsnivåer, uppgav Valve i ett pressmeddelande i helgen.

Från tidigare 70/30-fördelning för all försäljning införs nu en intäktsfördelning där 70/30 gäller när ett spel säljer för upp till 10 miljoner dollar. På all försäljning däröver upp till 50 miljoner dollar delas intäkterna 75/25 och på den del av försäljningen som överstiger 50 miljoner dollar fördelas intäkterna 80/20. De nya reglerna gäller retroaktivt för spelintäkter som genererats från den 1 oktober i år.

Intäkterna från ett spel räknas inte bara för själva grundspelet utan inkluderar även expansioner, DLC och försäljning i spelet (in-game sales).

Den nya avgiftstrappan är goda nyheter för gamingbolagens framtida intäkter. Om en titel i framtiden säljer för 20 miljoner dollar får spelutvecklaren behålla 3,5 procent mer av intäkterna än tidigare. Ett spel som genererar intäkter på 50 miljoner dollar ger cirka 6 procent mer av intäktskakan och ett 100-miljonersspel ger spelutvecklaren 10 procent mer av intäkterna än tidigare.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt


Paradox Interactive - I dag

{point.key}

Embracer Group B - I dag

{point.key}

Starbreeze B - I dag

{point.key}

Stillfront Group - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -