SWEDISH MATCH
FORTSATT ZYN-FOKUS INFÖR 3 KV - ANALYTIKER (Direkt)

2018-10-23 15:27

STOCKHOLM (Direkt) Zyn, Zyn och Zyn. Och så lite skandinaviskt snus. Så kan marknadens fokusbild sammanfattas inför Swedish Match rapport på fredag.

Förväntningarna på Swedish Match tobaksfria nikotinsnus Zyn är höga, om än sannolikt inte fullt så uppskruvade som när Swedish Match-aktien i mitten av augusti noterade all-time-high på drygt 530 kronor. I skrivande stund handlas den kring 455 kronor.

Vid utgången av det andra kvartalet fanns Zyn i cirka 12.000 försäljningsställen i västra USA, ungefär 2.000 fler än kvartalet innan, och Swedish Match beskrev efterfrågan som "urstark".

"Vad som är väldigt tydligt av den data vi sett från Nielsen är att Zyn attraherar konsumenter från flertalet tobakskategorier; moist snuff, tuggtobak, snus och många rökare också", sade vd Lars Dahlgren.

Swedish Match håller på att utöka sin produktionskapacitet av Zyn och en ny fabrik i USA ska börja producera gradvis under det första halvåret 2019. Den nya fabriken kommer att ha en kapacitet på 60 miljoner dosor.

Analytikernas estimat för Zyns försäljningspotential spretar rejält. En färsk analys från ABG Sundal Collier åskådliggör det svårprognostiserade läget.

"Vi beräknar att marknaden prisar in ett värde för snuset utanför Skandinavien och för Zyn på 9-77 kronor per aktie. Det skulle innebära en försäljning på 5-6 miljoner dosor eller på 40-50 miljoner dosor", skriver ABG som själva spår en volym på 50-60 miljoner dosor om några år.

Zyn går in under kategorin All White, tobaksfritt nikotinsnus där såväl portionspåsar som innehåll är vitt, där det i dag finns ett 30-tal varianter på den svenska och norska marknaden. I en färsk intervju med Snusbolaget.se menade vd Gavin O´Dowd All White-produkterna på sikt kan komma att utgöra uppemot en tredjedel av den svenska och norska snusmarknaden.

"Våra kunder är något yngre och något mer mottagliga för nya produkter än den genomsnittliga snusaren och därför ser vi trenderna mycket snabbare på vår plattform än vad som märks ute i butikerna. Vi ser att All White växer väldigt fort i Norge och vi ser tidiga tecken på att kategorin ska lyfta i en snabb takt även i Sverige", sade Gavin O´Dowd till Nyhetsbyrån Direkt.

Enligt Snusbolagets bedömning står All White-segmentet i dag för drygt 2 procent av den totala snusmarknaden i Sverige. För ett år sedan var andelen under 1 procent. BAT är störst följt av Swedish Match. På den norska snusmarknaden står All White-segmentet för 10-12 procent av totalmarknaden för snus.

Några övriga punkter inför rapporten:

* Enligt Infront Datas sammanställning av tio analytikers estimat väntas Swedish Match totala försäljning ha stigit till 3.274 miljoner kronor i det tredje kvartalet (2.915). Rörelsevinsten från produktområdena spås landa på 1.280 miljoner kronor (1.104).

* Snusdelens rörelsevinst vänta stiga till 714 miljoner kronor (622). Övriga Tobaksprodukter, som till stor del består av de amerikanska massmarknadscigarrerna, väntas leverera en vinst på 521 miljoner (436).

* Värt att notera är att stormarna i USA kan ha påverkat volymerna för moist snuff och tuggtobak i det tredje kvartalet. Samtidigt kan jämförelsetalen för snuset i Norge stöka till det lite på grund av lageruppbyggnad inför införandet av de neutrala förpackningarna förra året.

* I halvårsrapporten uppgav Swedish Match att rörelseförlusten för snus och portionsprodukter med nikotin utanför Skandinavien, där Zyn ingår, om något blir "minimal" 2018. Tidigare prognos var att rörelseförlusten 2018 väntades bli betydligt lägre än under 2017.

* På den regulatoriska fronten är det främst EU-snuset och chew bags som är i fokus. I april föreslog EU-domstolens generaladvokat att EU:s snusförbud behålls. EU-domstolens utslag kommer vanligtvis omkring ett halvår efter generaladvokatens förslag.

Vad gäller frågan om Swedish Match möjlighet att sälja så kallade chew bags i Tyskland och andra europeiska länder så kom den ett steg närmare en upplösning i förra veckan efter ett beslut i EU-domstolen. Beslutet var dock svårtolkat och på rapportdagen bör Swedish Match lämna sin tolkning.

Rapporten släpps fredagen den 26 oktober klockan 8.15 och följs av en telefonkonferens som inleds klockan 14.00.

Snittestimatet som Nyhetsbyrån Direkt använder i rapporttelegram är baserat på estimat från minst tre analytiker i en sammanställning av Infront Data. Gruppen som bidragit till snittestimatet utgör en del av det totala antalet analytiker som löpande följer bolaget och gör estimat över kvartalsresultat. Snittestimatet bör därför ses som en indikation om var förväntningarna ligger.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt


Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -