ADONnews
ADONnews kommenterar revisorns uttalande i revisionsberättelsen (Finwire)

2018-03-16 15:41
Annonslösningsbolaget ADONnews publicerar idag årsredovisningen för 2017.

Styrelsen vill i informera om att revisorn i sin revisionsberättelse till bolagsstämman avseende årsredovisningen gjort ett uttalande under ”Väsentliga osäkerhetsfaktorer avseende antagandet om fortsatt drift”, enligt ett pressmeddelande.

Revisorn framhåller att företagsledningen och styrelsen bedömer att kapitalbehov fortsatt föreligger för att säkra driften under de kommande tolv månaderna. Baserat på styrelsens erfarenhet vid genomförda emissioner de senaste tolv månaderna anser företagsledningen och styrelsen att möjligheterna till kapitalanskaffning är goda.

Kapitaltillförseln som planeras är, som framgår av förvaltningsberättelsen, ännu inte säkerställd. Om bolaget misslyckas med att säkra den nya finansieringen kan detta innebära att det finns en väsentlig osäkerhetsfaktor som kan leda till betydande tvivel om företagets förmåga att fortsätta verksamheten, anser revisorn.

Bolagets styrelse samt företagsledning bedömer att bolagets kapitalbehov uppgår till 1,5 miljoner kronor. Styrelsen samt företagsledningen anser att nivån om 3 miljoner kronor skulle medföra en marginal såvida verksamheten inte utvecklas i den takt styrelsen och ledningen bedömer. Såvida styrelsen skulle acceptera detta erbjudande bedömer styrelse och företagsledning att bolagets kassaflöde är säkrat för de kommande tolv månaderna.

"Som framgår av delårsrapporten för tredje kvartalet 2017 understeg bolagets egna kapital hälften av aktiekapitalet, varför styrelsen hade en skyldighet att, enligt 25 kap. 13 § aktiebolagslagen, upprätta en kontrollbalansräkning. Någon kontrollbalansräkning har dock inte upprättats av styrelsen förrän 26 februari 2018", skriver revisorerna.

Styrelsen har som framgår av resultatdispositionen i årsredovisningen föreslagit en sänkning av bolagets aktiekapital för att täcka ansamlad förlust i bolaget. Härutöver kommer styrelsen att föreslå stämman att ytterligare minska aktiekapitalet och föra över detta till fritt eget kapital.

Henrik Öhlin
henrik.ohlin@finwire.se, 0703-21 06 99