H&M
HAR EN PLAN FÖR ATT SKAPA LÖNSAM TILLVÄXT - VD (Direkt)
STOCKHOLM (Direkt) H&M-gruppen har en plan för att skapa lönsam tillväxt, en plan som i huvudsak omfattar en fortsatt utveckling av befintliga varumärken, ett ökat fokus inom varuförsörjningskedjan samt att skapa ny tillväxt.
Det sade H&M:s vd Karl-Johan Persson på onsdagens kapitalmarknadsdag och gav sig sedan in i lite mer detalj på vad som omfattas. I mångt och mycket var det en upprepning av vad bolaget tidigare sagt.
Mer om de tre huvudpunkterna:
* Fortsätta att utveckla befintliga varumärken. Viktigast här är H&M-varumärket. Fokus på design, kvalitet, pris och relevans.
"När det gäller H&M-varumärket har vi inte förbättrat oss tillräckligt snabbt. Vi är grovt räknat på samma nivå som vi var för några år sedan. Vi har tappat lite fokus, sett minskad trafik i butikerna och kunderna köper mindre (minskad konvertering)", sade Karl-Johan Persson och tillade:
"Vi måste ta ett stort steg för att säkra att butiksmiljön är mer inspirerande och mer relevant."
* H&M ska öka sitt fokus inom varuförsörjningskedjan med ett större inslag av digitalisering och automation. Bolaget ska jobba med avancerad dataanalys och AI.
"Vi har investerat tungt i vår tekniska plattform de senaste åren", sade vd:n och nämnde bland annat molnbaserade tjänster och RFID.
* Ny tillväxt. Fortsätta att gå in på nya marknader och att bredda sortimentet för de olika varumärkena. Olika partnerskap utvärderas där samarbetet med kinesiska Tmall är ett exempel. H&M-gruppen ser även potential för att lansera nya koncept för de befintliga varumärkena.
Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt