På Avanza använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

TOBII
TROR VR TAR FART MED STORA VOLYMER 2019, 2020 - VD (Direkt)

2018-02-08 10:42

STOCKHOLM (Direkt) Ögonsensorbolaget Tobiis mål att Tobii Tech, som är Tobiis affärsområde inriktat mot teknikintegration i volymprodukter, ska nå lönsamhet under 2021 förutsätter att bolaget når framgång inom VR-marknaden.

"För att vi (Tobii Tech, reds anm) ska nå lönsamhet 2021 behöver vi nå en rimlig framgång inom VR och också inom flera av nischapplikationerna där vi nu får kunder tillsammans med en fortsatt gradvis ökning inom pc-marknaden", säger Tobiis vd Henrik Eskilsson till Nyhetsbyrån Direkt.

Han påpekar att det är ett finansiellt delmål för Tobii Tech, att nå lönsamhet 2021. Tobii Tech har byggt ut verksamheten och kommer att fortsätta att rekrytera för att förbereda sig för att VR-marknaden tar fart.

"Vi tror ju verkligen att VR kommer att skala upp nu i ganska stora volymer 2019 och 2020 och vi tror att adoptionen inom VR kommer att gå snabbare än i andra segment", säger Henrik Eskilsson.

Intresset i marknaden inom VR-området har varit fortsatt starkt. Tidigare har Tobii uppgett att det var djupt engagerade i fem stora integrationsprojekt kring VR.

"Dessa har utvecklats väl under fjärde kvartalet och vi har lagt till ytterligare projekt. Sedan har vi en ganska stor pipeline av dialoger i tidigt skede", säger han. I rapporten nämner han att diskussioner förs med ytterligare ett tiotal potentiella kunder och partners inom VR.

I sammanhanget nämner han att årets CES-mässa, som gick av stapeln i januari, var en "fantastiskt bra mässa för Tobii".

"Vi fick väldigt mycket uppmärksamhet, både i media och från partners och kunder, framförallt kring VR."

De första VR-produkterna med Tobiis ögonsensorteknik väntas lanseras i slutet av 2018 eller under 2019.

"Det är konsekvent med den bedömningen vi har gjort de senaste kvartalen. De projekten vi är engagerade i tuffar på enligt plan. Tobii är en del av hela utvecklingen av nästa generations VR-headset, vilket innebär omfattande utvecklingsarbete som tar tid", säger Henrik Eskilsson.

För affärsområdet Tobii Dynavox, där tillväxten har varit dämpad den senaste tiden, har Tobii märkt av en positiv effekt av den senaste tidens lanseringar av nya produkter. Tobii Dynavox försäljning ökade med 20 procent fjärde kvartalet, jämfört med tredje kvartalet.

"Nu ser vi att vi verkligen har kommit i gång i försäljningen inom pekskärmssegmentet", säger Henrik Eskilsson.

På sikt har synen på Dynavox tillväxtmöjligheter inte ändrats och målet om att affärsområdet ska kunna växa 10 procent per år kvarstår. Enligt Henrik Eskilsson har Dynavox också förutsättningar att växa kring målet under 2018.

Tillväxten inom Tobii Pro har i sin tur legat väsentligt högre än tidigare och den allmänna efterfrågan i affärsområdets marknadssegment är stadigt ökande.

"Vi bedömer att vi tar marknadsandelar generellt. Sedan har vår största konkurrent inom Tobii Pro blivit uppköpta och avvecklat inom den här marknaden. Tobii Pro har lyckats ta över många av deras kunder och vi uppskattar att vi nu har en marknadsandel på drygt 60 procent globalt", säger Henrik Eskilsson.



Tobii - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
- -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -