TOBII
SPÅR CA 50 NYA PC-SPEL MED EYETRACKING 2018 - AO-CHEF (Direkt)

2017-11-28 15:01

STOCKHOLM (Direkt) Tobii har nu nått milstolpen över 100 speltitlar där bolagets ögonstyrningsteknologi är integrerad. Under 2018 väntas ungefär 50 titlar tillkomma samtidigt som Tobiis utvecklingsfokus inom VR och e-sport väntas öka.

Det säger Oscar Werner, affärsområdeschef för Tobii Tech, till Nyhetsbyrån Direkt.

Tobii Tech, som är ett av Tobiis tre affärsområden, omsatte i fjol 96 miljoner kronor, vilket motsvarar ungefär 10 procent av koncernens totala omsättning. Rörelseresultatet 2016 uppgick till -207 miljoner kronor.

Tobii satte tidigt upp målet att eyetracking skulle vara integrerad i över 100 pc-spel vid utgången av 2017. I fjol omfattades drygt 50 spel och nu, efter lite dribblande där sju äldre och "ej längre relevanta" spel nyligen togs bort från bolagets titellista, är antalet uppe i drygt 100.

"Det fundamentala budskapet är att man lyckas inte göra 100 spelintegrationer med extremt upptagna spelstudios om inte spelutvecklarna tycker att det är en bra funktion. Det tickar på hela tiden och det har införlivats i ett brett spektrum av olika spelgenres. Det finns en ganska bred palett nu av olika typer av spel", säger Oscar Werner.

En av de större sakerna som Tobii lyckats med under 2017 är enligt Oscar Werner att bolaget kommit in i flera stora spelstudiogrupper.

"I fjol kom vi in i Ubisoft som då var den största, men nu har vi kommit in i flera stora så som Wargaming, Crystal Dynamics, Deep Silver och Square Enix. Nu jobbar vi med fyra-fem av världens femton största", säger han.

Av de dryga 100 spelen som nu nåtts är 23 stycken, eller drygt 20 procent, enligt Tobiis definition så kallade AAA-titlar. Bolagets bedömning är att 2018 ska bjuda på i stort samma relation, det vill säga att kring 20 procent av de tillkommande 50 spelen kommer att vara större speltitlar med en AAA-definition.

För att ögonstyrningen inom spelbranschen ska etablera sig ännu mer på allvar krävs det att hårdvarusidan (datortillverkarna) och mjukvarudelen (spelutvecklarna) bägge satsar på teknologin. Oscar Werner konstaterar att bland de större spelstudios som ännu inte tagit till sig teknologin finns det fortfarande ett inslag av en avvaktan på att hårdvarusidan ska bli större.

"För vissa är det en av faktorerna. Det är en av de saker de utvärderar. Men jag tycker vi har en bra pipeline på pc-sidan och då menar jag både existerande kunder och nya kunder. Men designcyklerna på produkterna är väldigt långa så det tar längre tid än vad man kanske tror", säger Oscar Werner.

Hur intressant är konsolmarknaden (Playstation, Xbox och Nintendo Switch) för er?

"En stor del av konsolmarknaden har en lite annorlunda teknik eftersom man sitter lite längre ifrån tv:n än vad man gör med en PC. På den delen av konsolmarknaden är det en annan teknikutveckling. Vi ser det inte som omöjligt, men det är en prioriteringsfråga. Sedan finns det en del av konsolmarknaden som spelas på PC-skärmar och den delen är mycket möjligare att adressera i närtid. Utan att säga om vi kommer att göra det eller inte så är det inte så svårt rent tekniskt", säger Oscar Werner.

Enligt affärsområdeschefen är Tobii ute efter att förändra beteendet i all form av spel, från PC till VR (virtuell verklighet) till AR (förstärkt verklighet).

"Nästa år kommer bli ett mycket större fokus på VR och på e-sport så vi vrider våra teams fokus mer mot VR och mot e-sport under 2018", säger han.

Tobii jobbar just nu med en handfull aktörer inom utveckling av VR-headset och siktet är inställt på att få ut produkter i marknaden mot slutet av 2018 eller under 2019. Ett av dessa headsets är StarVR som tas fram i Starbreeze och Acers samriskbolag StarVR Corporation.

Enligt Starbreeze senaste kommunikation ska StarVR vara klart för massproduktion vid årsskiftet. Oscar Werner vill inte närmare uttala sig om tidsplanen med hänvisning till att det alltid är Tobiis kunder som äger kommunikationsfrågan.

"De flesta av projekten fokuserar på slutet 2018 eller början 2019, men det kan finnas något av dem som kan komma ut tidigare", sträcker han sig till att säga.

Tobiis intåg i e-sportsegmentet sker i första hand inte genom en spelintegration utan med en analysfunktion som används under och efter e-sport-matcherna.

"Vi har sett ett väldigt stort intresse från e-sportgenren från olika typer av parter, både analysbolag, e-sportligor och OEM:s (datortillverkare). Spelare vill ju bli bättre hela tiden och där kan eyetracking vara ett av analysverktygen. Att spelare förstår sitt spel bättre är centralt och att vara en del av den paletten av verktyg som kan använda för det är superviktigt", konstaterar Oscar Werner.

Ett viktigt steg skulle väl vara att e-sportsturneringarna också spelas med spel som har en eyetracking-funktion?

"Av konkurrensskäl skulle det kräva att alla spelare har samma funktion och ännu så länge har vi inte pushat det av den anledningen. Men att analysera spelarna är lättare att göra så jag ser det som steg ett", säger Oscar Werner.

Vad gäller framtiden menar han att det finns ett bra intresse från flera olika e-sportevents, men att Tobii inte har satt ett specifikt mål för antal event bolaget ska vara med på.

"Vi ser det som en viktig kanal för att nå ut med ett analyserbjudande och vårt mål är absolut att vara med på flera", säger han.

Vad gäller framtiden i ett bredare perspektiv menar Oscar Werner att trenden inom konsumentelektronik talar till Tobiis fördel.

"I dag är datorer, mobiltelefoner, bilar och tv-apparater blinda. De har ingen aning om vad man är intresserad av på deras skärmar, vad man tittar på eller vad man har sett. Men det som händer nu är att hårdvaruleverantörerna i en allt större skala börjar sätta in en hårdvara sina enheter som är väldigt lik den hårdvara vi behöver. Alltså ökar acceptansen i marknaden från ett OEM-perspektiv att betala för den här typen av hårdvara. Man vill att enheterna ska kunna se användaren, och det öppnar upp för en väldigt stor möjlighet för oss", säger han.

Så vad händer på det här området framöver?

"Jag tror att det under de kommande åren kommer att komma ut en stor mängd användarseendekameror i princip i all typ av konsumentelektronik i relativt hög volym och det är uppenbarligen en enormt intressant marknad för ett bolag som Tobii som är världsledande på en av de här teknikerna", säger Oscar Werner.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt


Tobii - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -