FENIX
BRUTTOMARGINAL BORDE INTE GÅ NER YTTERLIGARE - VD (Direkt)

2015-11-03 14:46

STOCKHOLM (Direkt) Fenix Outdoors rörelsemarginal minskade till 19,9 från 29,3 procent under det tredje kvartalet på årsbasis. Det innebar att rörelseresultatet bara steg med 21 procent, trots att omsättningen steg med 78 procent efter förvärvet av tyska Globetrotter Ausrüstung, aviserat i november i fjol och konsoliderat från årsskiftet.

Bakom marginalminskningen finns en negativ utveckling av bruttomarginalen efter förändrad koncernstruktur - läs Globetrotterköpet - och starkare dollar, skriver friluftsbolaget i sin niomånadersrapport.

Räknat på Fenix resultat efter avdrag för handelsvaror i relation till rörelseintäkterna minskade bruttomarginalen till 53,1 från 59,6 procent under det tredje kvartalet jämfört med ett år tidigare. Under 2014 var bruttomarginalen 56,5 procent.

Martin Nordin, vd, säger till Nyhetsbyrån Direkt att minskningen beror på en större andel externa varumärken, som har lägre bruttomarginal än interna, i den nya koncernstrukturen.

Huruvida bruttomarginalen nu har dalat till en nivå som är rimlig att vänta sig framöver är osäkert, säger han.

"Det är svårt att prognostisera vad som händer, det kan bero på vädret och så vidare. Förväntningen är att bruttomarginalen ska ligga på åtminstone samma nivå som nu, men i slutänden är det mycket osäkerhet", säger han.

Den fortsatta expansionen i USA, bland annat genom flera "Brand Retail stores", har drivit kostnaderna under kvartalet, inte minst för personal, heter det också i rapporten.

"Om man bortser från investeringarna verkar vi hamna på en lönsam nivå", säger Martin Nordin om utvecklingen i USA, som han tillskriver en "väldig potential".

Omsättningen för Fenix i landet steg med nästan 50 procent under årets nio första månader, om än från låga nivåer och hjälpt av ett antal nya butiker: till motsvarande 29,1 från 19,7 miljoner euro.

Antalet butiker i USA är nu uppe i 13 efter runt fem nya butiker i år, och fler är på gång.

"Jag har generellt inget svar på exakt hur många det blir, men det kommer att öppnas några till efter kvartalsslutet", säger Martin Nordin, som inte har den jämförbara försäljningsutvecklingen i USA framför sig men ser tecken på erövrade marknadsandelar i landet:

"I viss mån verkar vi ta lite marknadsandelar utifrån de indikationer vi har, men det är svårt att säga då vi ligger på så låga omsättningsnivåer jämfört med konkurrenterna."

Vilka de främsta konkurrenterna är varierar från produkt till produkt, säger han.

Hur länge till kommer USA-expansionen att driva kostnader?

"Det beror på ambitionsnivån. Vi sitter i diskussioner nu om investeringsplanen och ambitionen för nästa år", säger Martin Nordin, som äger aktier motsvarande 53 procent av rösterna i det numera Schweizbaserade bolaget.

I ett längre perspektiv, hittills i år, har rörelseresultatet minskat till 27,6 miljoner från 33,1 miljoner euro, efter en reservering på nästan 7 miljoner euro för omstrukturering av nyförvärvet Globetrotter under det andra kvartalet.

"Jag är förhållandevis nöjd med tredje kvartalet. Det känns som att hela detaljhandeln är på rätt väg, med Globetrotter också", avrundar Martin Nordin.

Martin Lindgren +46 8 5191 7920
Nyhetsbyrån Direkt


Fenix Outdoor Internat... - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -