GAMING CORPS
INTÄKTER AIR 4 KV, EXTERN PROGNOS FÖRSIKTIG - VD (Direkt)

2015-06-01 14:55

STOCKHOLM (Direkt) Gaming Corps ser framför sig stora intäkter från floran av spel kring Hollywoodfilmen och tillika varumärket Air. Det kapital bolaget tar in i samband med sin börsnotering ska räcka i ett år, men redan under det fjärde kvartalet väntas spelintäkter från Air börja trilla in.

Det säger Nicklas Dunham, vd och en av grundarna av spelbolaget, till Nyhetsbyrån Direkt.

Det Uppsalabaserade bolaget tar in 16 miljoner kronor, motsvarande strax under 30 procent av kapitalet, i sin listning på First North den 4 juni. Kapitalet är öronmärkt för fortsatt utveckling av spel på inlicensierade rättigheter för Air i ett partnerskap med Skybound, skapare av tv-serien The Walking Dead, och Sony Pictures.

Hur ser ert avtal med Skybound ut?

"Vi äger rätten att förlägga spel på varumärket Air. Hur länge får jag inte tala om. Jag kan inte gå in på fulla detaljer, men vi har merparten av intäktsdelningen på spelen. Vi kommer också att jobba hårt med kasinosidan", säger vd.

I prospektet lyfter Gaming Corps, som i dagsläget inte har några intäkter, fram spelanalysbolaget Eedars prognos. Enligt den förväntas Air omsätta runt 13 miljoner dollar bara på pc, enligt "det mest sannolika försäljningsscenariot". Prognosen i fråga avser fem episoder med start i augusti.

Vad är din kommentar till Eedars prognos?

"Det saknas några plattformar och det finns till exempel ingen mobildel i prognosen. Egentligen avser den bara pc/Steam (red anm: Steam är en distributionsplattform för pc-spel med över 100 miljoner användare globalt), bara första säsongen av spelen och bara marknader i väst. De räknade ihop det till 1,2 miljoner ex av spelet, eller 13 miljoner dollar, på tolv månaders sikt", säger Nicklas Dunham.

Enligt honom har Eedar tittat mycket på Telltales spel Walking Dead, som sålt 36 miljoner kopior, då prognosen för Air fastställdes. Walking Dead är ett liknande episodiskt äventyrsspel i den genre som Gaming Corps vill vara i.

"De har lyckats med flera spel och genren börjar bli framgångsrik. Vi vill ta marknadsandelar där - inte konkurrera i 'first person shooter'-genren med Battlefield, Call of duty eller Payday och sådan stora multiplayerspel", säger han.

Hur stort förtroende har du för den externa prognosen?

"Rapporten visar oss att vi ligger rätt i en genre på uppåtgående. Vi är inte först där, men ganska tidiga. Vi fick bekräftelse på vad vi själva tyckte och tänkte", säger han.

Enligt vd kommer runt hälften av försäljningen från Ios och surfplattor, och resten från pc, Xbox och Playstation - och Gaming Corps släpper sina spel på alla plattformar.

"Vi vet inte vårt exakta releasedatum, men någonstans i samband med filmpremiären räknar vi med att släppa den första episoden eller att börja med förköp på Steam. Jag tror att man kan räkna med intäkter från Air under det fjärde kvartalet, men för oss är det viktiga att alla tycker att spelet är bra. Som förläggare bestämmer vi när vi släpper spelet", säger han.

Air är Skybounds första featurefilm med premiär den 14 augusti i USA och påföljande gratisreklam för spelen.

Så när kan ni trycka ni på konsol- eller app-knappen?

"Det ska inte ligga långt efter. Planen är någon gång i år", säger Nicklas Dunham.

Hur stor andel ska gaming och gambling utgöra framåt?

"Jag hoppas det ska vara 50/50 mätt i intäkter. Bygger vi bra 'social casino'-appar kan vi också driva trafik till 'real money'-kasino och få affiliateintäkter", säger han.

Inom 'real money'-kasino kommer Gaming Corps att samarbeta med externa leverantörer som ännu inte kan namnges.

"Vi ligger i förhandling och kan inte avslöja vem partnern är eller när intäkterna börjar komma", säger han.

Vilka andra spel har ni i pipeline?

"Vi tittar på andra projekt. Det är en pågående process. Men det är Air vi har i produktion. Sedan har vi Riddick: The Merck Files som kommer att släppas på Nvidias nya konsol. Då vi inte vet hur mycket den konsolen kommer sälja vågar vi inte räkna med några stora intäkter", säger han.

Vad är din syn på AAA-produktioner framåt?

"Det finns möjligheter i AAA-projekt (red anm: spel med utvecklingsbudget på över 20-100 miljoner dollar). I min värld ska jag då helst jobba direkt med en av konsoltillverkarna, till exempel om Microsoft skulle vara intresserade av något av våra varumärken eller idéer. Dagen efter vi har släppt Air har vi förenklat sett kapacitet för sådant", säger Nicklas Dunham.

Andreas Joons +46 8 5191 7918
Nyhetsbyrån Direkt


Gaming Corps - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -