INTUITIVE AERIAL
DRÖNARFÖRBUD TROLIGEN INGET HOT - VD (Direkt)

2014-12-09 11:52

STOCKHOLM (Direkt) Datainspektionens strama hållning mot kameraövervakning med drönare borde inte utgöra något hot mot Intuitive Aerial, som är i full färd med listning på First North och en emission i samband med det.

Det bedömer vd Robin Kahlbom i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt på tisdagen i samband med Aktiespararnas "Stora Aktiedagen" i Stockholm.

"Nej, filmindustrin som vi primärt jobbar mot i dag jobbar ofta inom avgränsade områden. Jag tittade igenom styrdokumentet som tidningsartiklarna häromveckan baserades på, och sökt Datainspektionens jurister utan att få tag i dem, men de pratar om kameror som är fasta installationer. Om en kamera manövreras på platsen står att det inte omfattas av dokumentet", säger han, och nämner att film- och tv-produktionsbolag behöver andra tillstånd.

Rapporteringen syntes i flera riksmedier och i Computer Sweden, som skildrade hur Datainspektionen har satt ned foten i fråga om drönare. "I praktiken skulle Datainspektionens lagtolkning sannolikt innebära i det närmaste ett totalstopp för kameradrönare", hette det i tidningen.

Martin Hemberg är jurist på myndigheten. Han ger Intuitive Aerial bara delvis rätt angående huruvida film- och tv-bolag behöver kameraövervakningstillstånd.

"Tillståndsplikten för kameraövervakning gäller alla, det påverkas inte av att man behöver även andra tillstånd. Men det är Länsstyrelsen som fattar beslut, och de har ännu inte behandlat någon ansökan färdigt. Men det pågår ett ärende i Östergötland, jag följer det", säger Martin Hemberg till Direkt.

Robin Kahlbom ger ett par exempel på i vilka sammanhang Intutitive Aerials drönare har använts i Sverige: reklamfilm för Audi i vintermiljö med skidåkaren Jon Olsson som affischnamn, och för familjekomedin Sune i fjällen.

Martin Hemberg utesluter inte att tillstånd för kameraövervakning skulle kunna lämnas för liknande sammanhang, då integritetsintresset där är "ganska lågt".

Intuitive Aerial hoppas dock på klart mer publika sammanhang, och Robin Kahlbom talar om OS när Direkt ber om visioner.

"Vid sportevenemang kommer integritetsaspekten mer i spel", säger Martin Hemberg om det. Att publiken ändå filmas av stående kameror ändrar inte detta: kameror på stativ betraktas inte som övervakning, åtminstone inte så länge de manövreras av en person vid stativet. Även Intutive Aerials drönare kräver personlig hantering, dels av en "pilot", dels av en kameraman. Martin Hemberg talar dock om "närhet till kroppen" som utslagsgivande.

Än så länge, och sannolikt även framöver, är Intuitive Aerials verksamhet dock främst internationell. Bara två av deras drygt tjugo sålda drönare finns i Sverige; en hos reklamfotografen Simon Sjörén i Åre och en hos Ljud & Bild Media, som hyr ut professionell ljud- och bildutrustning.

Martin Hemberg har ingen detaljkunskap om huruvida andra länder är mer eller mindre strikta än Sverige i fråga om att tillåta kameradrönare, men antyder att Sverige är hårdare:

"Många andra länder tillämpar inte kameraövervakningslagen på det sättet", säger han, och förklarar att datadirektivbaserad lagstiftning utomlands ofta mer handlar om hur insamlad data ska förvaras.

Intutive Aerial siktar på att listas på First North i januari 2015, assisterade av G&W Fondkommission. Ambitionen, enligt vad Robin Kahlbom säger till Direkt, är att nå en försäljningstakt om tre drönare per månad under 2015, något som skulle innebära ett positivt kassaflöde.

Martin Lindgren +46 8 5191 7920
Nyhetsbyrån Direkt


Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -