En vinnare på hållbarhetstrenden

Kommentar Det amerikanska förpackningsbolag Graphic Packaging är ingen tillväxtmaskin men levererar stabila kassaflöden och har en strukturell trend i ryggen, plast ska bytas ut mot papper.

Det är inte sällan man får tipset från erfarna investerare att du ska äga aktier i bolag som erbjuder produkter och tjänster du själv uppskattar och konsumerar. Graphic Packaging är kanske inte bolaget du uppskattar, men med största sannolikhet konsumerar, utan att du själv reflekterat över det.

Graphic Packaging, med huvudkontor i Atlanta, är en av världens största producenter av pappersbaserade förpackningar. Förpackningarna används inom mat, dryck och andra konsumentprodukter.

Förutom försäljning av pappersbaserade produkter säljer bolaget även maskiner för tillverkning av papp- och kartongprodukter samt hårdpappmaterial. Bolaget producerar idag produkter till exempelvis McDonalds, Kellogs och Procter & Gamble. I år är aktien upp cirka 6 procent.

En stor del av Graphic Packaging tillväxt har kommit via förvärv. Under 2021 gjordes tre förvärv där det största var uppköpet av det svenska lundabolaget ÅR Packaging. Prislappen var på totalt 1,5 miljarder dollar och skapade en stark position i Europa.

I andra kvartalet var totala försäljningen 2,4 miljarder dollar med en justerad EBITDA om 400 miljoner dollar. Justerad vinst per aktie var 0,6 dollar, viket var en fördubbling mot samma period förra året. En stor förklaring till det förbättrade resultatet var bolagets förmåga att snabbt höja priserna mot kund. I samband med kvartalsrapporten för andra kvartalet höjde bolaget estimaten för vinsten per aktie. För innehavarande år förväntas vinsten per aktie hamna på 2 – 2,25 USD, en höjning från tidigare 1,75 – 2,00 dollar. Den stora drivaren för bolagets försäljning är omställningen från engångsartiklar i plast till förnybara förpackningar.

Bolaget har som mål att leverera en organisk tillväxt om 1 – 2 procent per år. I andra kvartalet var den organiska tillväxten om 3 procent.

I takt med att bolaget gjort flertalet förvärv har även skuldsättning ökat till relativt höga nivåer. Idag ligger nettoskulden på cirka 5x EBITDA. Långsiktigt är målsättningen är att ligga på 2,5 – 3,0x EBITDA och förväntas ligga runt 3,0 – 3,5x EBITDA under slutet av året.

Utdelningen som nyligen höjdes 30 procent, sker kvartalsvis och direktavkastningen ligger idag på drygt 1,5 procent. Förutom den totala utdelningen om 23 miljoner dollar, gjordes även återköp för 7 miljoner dollar under andra kvartalet.

För två år sedan inledde Graphic Packaging en stor investering av en ny och innovativ maskin för tillverkning av hårdpapp och kartong. Maskinen står nu klar i Kalamazoo är världens största och effektivaste maskiner inom återvunnen kartong.

Kartongmaskinen K2, Kalamazoo

Av de sjutton analytiker som täcker bolaget har 10 av dem köp. Baserat på innevarande år handlas bolaget på EV/ebit 12. Liknande verksamheter som finska Huhtamäki och amerikanska Sealed Air värderas idag till EV/ebit 13 respektive 10,5 på innevarande år.

 

22e

23e

24e

Omsättning, MUSD

9200

9500

9800

Vinst/aktie USD

2,16

2,45

2,71

Utdelning USD

0,30

0,4

0,44

EV/ebit

12

10,5

9,8

P/e

9,7

8,5

7,7

Källa: Factset

     

Bolaget rider på en stark trend som inte lär avta kommande åren och handlas inte till höga multiplar på kommande årens prognoser. Är man bekväm med den höga skuldsättningen och vill ha en långsiktig exponering mot en växande hållbarhetstrend är aktien ett bra alternativ. En varning dock för den historiskt starka dollarn.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -