Aktierna med svår post-covid

Börs Efter två år med pandemieffekter börjar det klarna vilka aktier som fick lite väl mycket fart under nedstängningarna och som nu lider av svår post-covid. Placera går igenom några av de sjukare corona-rörelserna på börsen.

En sak kan man vara säker på när det gäller börsen och aktiekurser och det är att de sällan rör sig i små modesta steg under några längre perioder. Det är hopp eller förtvivlan och det är girighet eller rädsla som tenderar att styra investerarnas humör och beteende på aktiemarknaden.

Dessa fenomen har varit nästan övertydliga i en del sektorer och aktier under pandemins förlopp. Och när de flesta länder nu har tagit bort alla restriktioner och samhällena har öppnat upp igen visar sig baksmällan för en del bolag som hissades upp till skyarna.

Nedan har vi listat några av de intressantaste post-covid-fallen på börsen.

 

Harvia

Hur många bastur (jo, det heter så i plural) behöver man egentligen i ett hushåll? Frågar man en typisk finländsk familj så blir svaret: mer än en. Det finns nämligen omkring 3,2 miljoner bastur i vårt grannland, som har 2,5 miljoner hushåll.

Den popularitetsnivån kan Harvia inte hoppas på i sina andra marknader där man expanderar men i land efter land ökade efterfrågan på allt som hade med förbättringar av livet i hemmet att göra under 2020 och 2021. Det fick Harvias bastuförsäljning att lyfta och hajpen kulminerade när bolaget lämnade en omvänd vinstvarning förra sommaren.

Aktiekursen gick då från varm till glödhet med en topp kring 64 euro i början av augusti.

Förra veckan var det dags för en vinstvarning igen, där här gången av det traditionella slaget där varningen handlade om lägre intäkter och resultat. Följdeffekter från Rysslands invasion av Ukraina påverkar negativt men det handlar också om att pandemidriven efterfrågan nu klingat av, enligt bolaget.

Kursen tog stryk och hela uppgången under 2021 är nu borta.

Det ska sägas att Harvia själva har varit tydliga hela vägen med att en del av efterfrågelyftet är coronarelaterat men aktiemarknaden lyssnade inte på det örat när tillväxten skenade. Trots ett långsiktigt tillväxtmål på 5 procent och en uppenbart dopad försäljning drog p/e-talet iväg till omkring 35, innan de kyligare vindarna tog över igen.

 

Weber / Traeger

De båda amerikanska grilltillverkarna Weber och Traeger var båda i privat ägo fram till augusti i fjol. Då blev frestelsen i att utnyttja ett urstarkt marknadsläge för både grillar och aktier för stor för att motstå. Båda bolagen noterades inom loppet av några dagar.

Restriktioner för restauranger och andra publika miljöer, uppmaningar om att bara umgås utomhus, samt låga räntor och stimulanser för privatpersoner hade då lyft grillförsäljningen rejält under ett antal kvartal.

Efter en flygande start på börsen avtog intresset ganska snabbt och båda aktierna har varit i nedförsbacke sedan dess. Weber är ned omkring 60 procent och Traeger har tappat nästan 90 procent av sitt värde.

Den senaste smällen för aktieägarna kom när Weber i måndags tvingades vinstvarna och samtidigt aviserade ett vd-byte. Lägre konsumentefterfrågan i både butiker och online på alla stora marknader, valutaeffekter och logistikbekymmer tas upp som förklaringar och bolaget räknar med att motvinden fortsätter in i hösten.

Nu väntar nedskärningar, besparingsprogram och minskade lager för att anpassa kostymen. Någon större hjälp från konsumenterna som behöver lägga mer pengar på bensin, boende och högre livsmedelskostnader ska nog varken Weber eller Traeger hoppas på under den här grillsäsongen.

 

Desenio

Precis som grilltillverkarna hade fina tillväxtsiffror att visa upp under 2021 så hade många e-handlare fått se sin tillväxt explodera när fysiska butiker världen över hade tvingats stänga ned. Det sågs av många som en acceleration av trenden med butiksdöd som bara skulle fortsätta under många, många år.

Flera e-handlare ringde i börsklockan och många av dem fick en minst sagt häftig värdering på börsen när tillväxten var det enda nyckeltalet som spelade roll. Desenio får i det här fallet klä skott för hur skev den analysen visade sig vara.

Bolaget som är nischat på e-handel av ”prisvärd väggkonst” gick till First North i Stockholm i februari i fjol med ett börsvärde på 11 miljarder kronor, med en årsförsäljning kring 1 miljard kronor. Kursen rörde sig kring 90-100 kronor fram till förra sommaren då kollapsen började. Idag kostar en aktie strax över 2 kronor.

Desenios senaste rapport, för andra kvartalet i år, visade på en 31-procentig minskning av omsättningen och en stor rörelseförlust. Rapporten följde på ett besked i juni om nödvändiga kostnadsbesparingar för att anpassa verksamheten till en sjunkande onlinekonsumtion.

Desenio är det mest spektakulära exemplet på överhettade e-handelsaktier som kom till börsen men såväl mattförsäljaren Rugvista som Pierce, som säljer motorcykeldelar, har likartade mönster.

 

Peloton

Med sina träningscyklar och löpband för hemmabruk, med tillhörande träningsprogram och uppkoppling via en stor skärm på maskinerna, var Peloton perfekt positionerade för pandemin. Att bolaget hade haft uppmärksammade reklamfilmer som satte namnet på kartan gav bara en extra skjuts när träning skulle skötas hemma istället för på gymmet.

2020 blev ett makalöst börsår för bolaget då kursen stack iväg från 20 dollar under utbrottet av corona till 160 dollar i slutet av året. Men från att ha värderats till nästan 50 miljarder dollar på toppen har Pelotons börsvärde nu säckat ihop till 3 miljarder. Det kan jämföras med 8 miljarder i samband med börsnoteringen 2019.

Bland problemen finns frågetecken kring produktkvaliteten och för stora lager, samt en avtagande efterfrågan när kunderna återgått till gymmen eller använder sin redan inköpta utrustning. Dessutom är balansräkningen i tunnaste laget lät man hälsa i samband med senaste rapporten, vilket inte togs emot väl på börsen.

Den senaste turen kring bolaget handlar om ett beslut härom veckan att outsourca all produktion för att förbättra kassaflödet. Det är ett strategiskt lappkast då man tidigare har satsat på egen tillverkning.

”Turnarounds are hard work”, skriver bolagets vd i senaste rapporten och det lär behövas både hårt jobb och ett helt annat börsklimat om aktien ska pumpas upp mot tidigare höjder igen.

 

Chewy

Förutom den skenande efterfrågan hos e-handelsbolagen var en annan megatrend under pandemin att skaffa husdjur. Och vad kunde funka bättre under år 2020 än att sälja mat och leksaker till husdjur över nätet? Inte mycket, att döma av kursutvecklingen för amerikanska Chewy som har just detta som affärsidé.

Kursen fyrfaldigades på ungefär ett år innan investerarna började tycka att det kanske var lite dyrt ändå att betala 50 miljarder dollar för en e-handlare som visserligen växer bra men som väntas göra förluster både i år och nästa år. Kursen har sedan tappat omkring 80 procent av värdet innan den vände upp igen efter en bättre än befarad rapport i juni.

Kursgrafer där aktien minst har halverats i värde det senaste året återkommer även hos många branschkollegor till Chewy som antingen säljer djurartiklar eller tjänster för djurhälsa. Som exempelvis Freshpet i USA och Vimian Group samt Swedencare i Sverige.

Till skillnad mot många av de tidigare exemplen så har dock husdjursbolagen inte fått se efterfrågan kollapsa utan tesen om att det är en i grunden konjunkturokänslig sektor står sig. Att inte heller den här sektorn stod emot skyhöga värderingar när börshumöret vände till det sämre kan däremot slås fast nu.

 

Sammanfattningsvis så är det här fem olika men talande exempel på att aktiemarknaden ofta har en övertro på att dagens hetaste trender också kommer att vara morgondagens hetaste, men listan kan naturligtvis göras betydligt längre. För det ligger i börsens natur att optimismen blir alldeles för stor under vissa perioder och att pessimismen tar överhand under andra perioder. Overshooting respektive undershooting på finanssvengelska.

En stor fara som placerare är att man bländas av uppgångar som man har missat och kliver in nära toppen, eller att man kastar in handduken när det känns hopplöst och då prickar botten med sina försäljningar. När börshumöret är extremt åt något håll gäller det att hålla huvudet kallt och snarare gå emot än med strömmen.

Nu är exempelvis många av de tidigare coronavinnarna förpassade till frysboxen. Håller pessimismen i sig är det troligen där man kommer att hitta riktiga fynd som har pressats för hårt.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -