På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Dags att köpa den “nya” spelbjässen?

Aktier Gamingbolaget Take-Two Interactive har fallit sedan köpet av Zynga. Värderingen är på historiskt låga nivåer.

Spelbranschen har motvind sedan återuppöppningen av samhället. Enligt forskargruppen NDP sjönk konsumenternas utgifter för videospel med 8 procent från januari till mars i jämförelse med motsvarande period förra året. 

Amerikanska Take-Two Interactive grundades 1993 i New York och idag uppgår gaming-bjässens börsvärde till 14 miljarder dollar. Take-Two-koncernen förlägger och utvecklar spel. En spelförläggare finansierar spelutvecklare (spelstudio) när ett spel skapas. Förläggaren har sedan ett nära samarbete med spelutvecklaren och när det är dags för lansering marknadsför, kvalitetssäkrar (testar) och distribuerar förläggaren spelet.  

Take-Two äger bland annat dotterbolagen Rockstar Games och 2K och de mest populära spelserier inom koncernen är Grand Theft Auto, NBA och Red Dead Redemption. Succé-spelet GTA V (Grand Theft Auto) har sålts i 165 miljoner exemplar och är det mest sålda spelet under det senaste decenniet i USA. En ny uppföljare till GTA V är under utveckling. Take-Two har mer än tredubblat antalet spelutvecklare under de senaste åtta åren för att möjliggöra spelsläpp mer kontinuerligt. 

Över 50 procent av Take-Two:s försäljning kommer från mikrotransaktioner vilket innebär köp av produkter i spelet. Dessa produkter kan till exempel vara utrustning, nya kartor etc. Att mikrotransaktioner utgör en större del av omsättningen gör inte bara intäkts-strömmarna mer stabila utan bidrar även till bättre lönsamhet.  

I januari lade Take-Two bud på det tidigare noterade mobilspelsbolaget Zynga för nästan 13 miljarder dollar. Zynga är bland annat kända för speltitlar som Farmville och Zynga Poker. Take-Two lade en budpremie på hela 65 procent och affären betalades med både aktier och likvida medel. För att finansiera förvärvet emitterades en obligation på 2,7 miljarder dollar. Marknaden gav Zynga-köpet kalla handen och förmodligen berodde detta delvis på ett för högt pris på Zynga-aktierna, men även att man är skeptisk till Zynga som bolag. 

Femårsgraf

Zynga går inte med vinst idag och kommer förmodligen försämra lönsamheten på kort sikt i Take-Two. På längre sikt anser ledningen att affären kommer bidra till bättre lönsamhet. 

Apples borttagande av IDFA (svårare att rikta annonser) har påverkat Zyngas verksamhet negativt. För att försöka parera borttagandet av IDFA förvärvade Zynga Chartboozt som med hjälp av maskininlärning förhoppningsvis kan förbättra annonsteknologin.   

På rullande 12 månader omsatte Take-Two 3,4 miljarder dollar (exklusive Zynga) där konsol stod för 71 procent (2,450 miljarder dollar), PC för 17 procent (560 miljoner dollar) och mobilspel för 12 procent (405 miljoner dollar). Zynga hade under den senaste tolvmånadersperioden en försäljning på 2,8 miljarder dollar. Att Take-Two nu har Zynga under sitt paraply kommer göra det sammansatta bolaget extremt mycket större inom mobilspelssegmentet. 

I det senaste kvartalet växte den översta raden (exklusive Zynga) med 10 procent till 840 miljoner dollar. Vinsten per aktie landade på 0,95 dollar och rapporten var i sin helhet bättre än vad analytikerna prognostiserade. Aktien belönades med en uppgång på 10 procent. Take-Two:s bookings, som förenklat är intäkter, minskade från 3,5 miljarder dollar till 3,4 miljarder dollar på helårsbasis. Bolaget anser dock att kunderna spenderar mer tid inne i spelen än vad de gjorde innan pandemin. Take-Two väntar sig att kommande års booknings ska växa med 10 procent. 

Ev/ebit  2022e 2023e 2024e
Take-Two 18 10 8
Embracer 9 8 7
Electronic Arts  14 12 11

 

På innevarande år handlas Take-Two Interactive till en Ev/ebit-multipel på 18 som sedan sjunker till 10 under 2023. I jämförelse med Electronic Arts (EA) ser Take Two, baserat på innevarande år, dyrare ut. Dock väntas Take Two växa in i sin värdering snabbare än EA. 

Värderingen i Take-Two är på historiskt låga nivåer och marknaden är sannolikt orolig för hur Zynga ska påverka Take-Two men även hur gamingmarknadens utsikter kommer utvecklas nu när restriktionerna är borta. För att motivera ett köp gäller det att ha ett förtroende för att Take-Two:s VD Strauss Zelnick kan visa att förvärvet skapar aktieägarvärde. Kortsiktigt känns aktien osäker men för den långsiktige investeraren kan det vara läge att börja fylla på i omgångar. 

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Take-Two Interactive Software Inc Köp 124,90 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -