Här är däckaktierna som däckat

Börs Världens ledande däckaktier är hittills i år ner med i genomsnitt drygt 20 procent. Bakom nedgången ligger oro för lågkonjunktur, brist på råvaror och prisinflation.

Däckaktier är ett defensivt aktieval jämfört med många andra fordons- och industriaktier.

Däcktillverkarnas möjligheter att höja priserna och föra över inflationsuppgången till konsumenterna anses vara mycket goda. Bra däck är något man inte kan undvara oavsett pris.

Resandet i världen har ökat kraftigt i spåren av återöppningen efter pandeminedstängningarna. Trots detta har världens ledande däcktillverkare inte alls handlats upp utan följt med ner i det allmänna börsraset.

Världens tre ledande däcktillverkare tyska Continental, franska Michelin och japanska Bridgestone handlas nu alla till historisk låga multiplar. P/e-talen ligger på 10 eller lägre på 2023 års förväntade vinster.

I år väntas Michelin öka omsättningen med 14 procent och vinsten per aktie med 25 procent. Continental väntas öka omsättningen med 12 procent och Bridgestone n med 13 procent.

Samtidigt är aktierna hittills i år ner med 31 och 19 procent respektive upp 1 procent.

Klart sämsta däckaktien i år är finska Nokian Renkaat, vars aktie rasat drygt 60 procent. Bakom ligger främst den relativt stora exponeringen mot den ryska fordonsmarknaden.

Cirka 20 procent av Nokians omsättning genererades i Ryssland förra året.

I år väntas omsättningen falla med 11 procent och vinsten per aktie går ner med knappt 70 procent. 2023 väntas vinsten stiga och omsättningsfallet stabiliseras.

Inte heller italienska Pirelli som brukar kallas ”däckens prada” har kunnat hålla emot. Aktien är ner 28 procent under 2022. Omsättningen väntas stiga drygt 12 procent i år och vinsten per aktie spås gå upp 43 procent.

Det marknaden inte gillar med Pirelli är den höga skuldsättningen samt att tillväxten inom just premiumsegmentet har avtagit. Bolaget värderas nu i princip i linje med genomsnittet för andra däcktillverkarna.

Pirelli gjorde comeback på italienska börsen hösten 2017.

Däckaktierna har hittills i år inte alls gett det defensiva skydd de brukar kunna ge. Bakom ligger främst prisuppgången på råvaror och då främst oljeprisuppgången.

En annan viktig faktor som legat däckaktierna i fatet är chipbristen inom fordonssektorn, vilket gjort att fordonstillverkarna inte kunnat producera i nivå för att tillgodose efterfrågan.  

Det som kännetecknar alla däckaktier är att de funnits till länge. Bolagen är robusta och är det något som är klart så är det att vi kommer att fortsätta behöva gummidäck under överskådlig framtid oavsett vad som annars händer när fordonsflottan blir eldriven, uppkopplad och så småningom självkörande.

Det talar ändå för sektorn som ett långsiktigt intressant defensivt val för den långsiktige.

Aktie Utv. i år %
Nokian Renkaat -63
Goodyear -47
Continental -31
Pirelli -28
Michelin -19
Cooper -19
Hankook -16
Nexen -12
Toyo Tire -6
Cheng Shin Rubber -4
Sumitomo Rubber -2
Bridgestone 1
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -