På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Så ska Truecaller fortsätta växa

Aktier Truecaller kom till börsen i höstas men efter en stark debut har aktien halverats. Placera har intervjuat Truecallers VD Alan Mamedi.

Truecaller grundades 2009 av Alan Mamedi och Nami Zarringhalam, två dataingenjörer som träffades när de studerade på KTH. Mamedi och Zarringhalam ansåg att det fanns ett problem med att man inte kunde se vem som ringde. Där föddes idén kring Truecaller, vars app bland annat tillåter användare se vem som ringer även om numret inte finns med på telefonanvändarens kontaktlista.

Truecaller är noterat på Stockholmsbörsens Large Cap-lista och marknadsvärdet uppgår till 19 miljarder kronor. Under måndagen föll aktien brant, som mest 30 procent men aktien återhämtade sig och slutade på minus 15 procent vid börsstängningen. Anledningen till det branta fallet var att indiska staten uppger sig vilja skapa en liknande Truecaller-tjänst. 

VD Alan Mamedi 

Vilka risker finns det med att indiska staten startar ett liknande Truecaller?

“Det som nyligen har diskuterats i indisk media är att TRAI (Telecome Regulatory Authority of India) har tagit emot en begäran om att undersöka möjligheten för att utveckla en enkel nummerpresentationstjänst som enkelt sätt skulle presentera namnet på den som ringer. Namnet som ska presenteras är för personen som köpt sim-kortet men den informationen blir snabbt utdaterat i en marknad som Indien och omfattar tex inte heller företagsnummer."

“Truecaller idag är den absolut populäraste tjänsten för säker kommunikation i Indien och att presentera namnet på den som ringer är en väldigt liten del av det vi erbjuder våra användare. Om den här tjänsten faktiskt utvecklas så skulle den i bästa fall kunna vara ett mindre komplement till vår tjänst idag och datan som den skulle baseras på är i många avseenden inte tillförlitlig."

"Vår tjänst bygger på så kallad crowdsourcad data (lite som Wikipedia) vilket innebär att vår data hela tiden uppdateras med den senaste information som samlas in från våra användare och där vi använder avancerade maskininlärningsmodeller som gör att tjänsten erbjuder ett mycket bra skydd mot oönskad kommunikation som spam, bedrägeri, säljsamtal osv. Så för att summera jag är inte det minsta orolig för detta utan ser det som något möjligt positivt att fler får upp ögonen för Truecallers tjänst och de värden vi skapar för våra användare."

"Under våra 13 år har vi sett många aktörer – både privata och offentliga – försöka gå in i den här branschen, och vi är ödmjuka inför den stora utmaning det innebär att säkerställa trygg och pålitlig kommunikation för alla. Vi fortsätter att fokusera på att utveckla vår produkt för att vara den primära kommunikationskanalen för säker kommunikation för såväl privatpersoner som företag.”

“Truecaller är en produkt som gör kommunikationsupplevelsen tryggare och mer effektiv. Vi fokuserar på samtal som du tar emot och meddelanden som tas emot, där är det mycket fokus på B2C-sms. Säg exempelvis att DHL försöker kontakta en person angående leverans. Med hjälp av Truecallers tjänst kan det bekräftas att personen från DHL ringer för att leverera en produkt och inte är någon annan som exempelvis ska råna dig."

"Ett annat exempel är om banken skickar ett sms om att gå in på viss länk så kan Truecaller bekräfta att det är banken och inte en annan person som försöker lura dig på pengar. Truecaller hade i första kvartalet i genomsnitt 310 miljoner månatliga aktiva användare varav 250 miljoner använde appen dagligen och appen var under första kvartalet 2022 bland de 20 mest nedladdade i världen”, säger Alan Mamedi. 

I fjol omsatte Truecaller över 1,1 miljarder kronor och ungefär 70 procent av Truecallers försäljning kommer från Indien. Rörelsemarginalen uppgick i den senaste rapporten till 44 procent. 

“Den största delen av intäkterna härstammar från annonsintäkter i appen och vi har inga större koncentrationsrisker då den största annonsören står för mindre än en procent av de totala annonsintäkterna. Det andra affärsområdet är en prenumerationsmodell där användare betalar en månadsavgift för att få en annonsfri produktupplevelse och låsa upp andra funktioner som exempelvis att se vem som sökt på ens Truecallerprofil.” 

“Minsta området är vårt senaste intäktsben där företag betalar Truecaller för att göra verifieringsprocessen. Exempelvis kan DHL vara en företagskund där vi, som sagt, bekräftar att det är DHL som ringer den privata kunden. Företagskunderna betalar Truecaller på volym, det vill säga att ju fler samtal och sms som går genom Truecaller, desto mer pengar tjänar vi. Området hade vid årsskiftet över 1 000 betalande större företagskunder och förutom DHL finns exempelvis Indiens största Bank SBI, Uber och Ikea Indien som kunder. Samtliga affärsområden är lönsamma och det område som växer snabbast är företagsområdet vars omsättning i senaste kvartalet växte med 300 procent.”

“Vi fokuserar mest på emerging markets där Indien är största delen och vi växer även bra i andra regioner som Latinamerika, Afrika och Mellanöstern. Gemensamt för de marknader vi fokuserar på är att det finns ett växande antal smartphones och ett problem i form av mycket oidentiferade samtal, spams och bedrägeriförsök där vi vår tjänst hjälper användare. Om vi ska fokusera på en mer utvecklad marknad kommer det vara USA men detta är ambitioner som är planerat längre in i framtiden. Idag står USA för ungefär 5 procent av vår omsättning men bara cirka 0,5 procent av antalet användare.”

Vad har ni för konkurrenter?

“Det finns många små spelare som erbjuder delar av det vi gör men den närmaste konkurrenten är nog Google med deras Google phone app. Google phone app har funnits sedan 2015 men de har aldrig riktigt lyckats komma nära Truecaller. Truecaller kan identifiera 9 av 10 samtal medan Google endast kan identifiera runt 1 av 10. Tack vare all data som vi tillhandahållit och tillhandahåller har vi ett stort försprång gentemot Google.”, berättar Alan Mamedi.

Hur ser er förvärvsstrategi ut? 

"Det förekommer att vi köper upp andra bolag för att exempelvis förbättra personalen eller för att göra vår teknik vassare. Ofta köper vi upp små och lokala konkurrenter. Det senaste förvärvet var CallHero som fick oss att spara två års exekveringstid. Vi tittar löpande på vilka möjligheter som finns för oss att antingen förvärva teknik som är intressant och tex förbättrar vår produkt för våra kunder eller något som väsentligen förbättrar vår data eller antalet användare. Vi har just nu bra tillväxt, hög lönsamhet och ett starkt kassaflöde så resurserna kommer att finnas om vi hittar intressanta objekt men vi förvärvar inte för förvärvandets skull."

Google Play har sänkt sina butiksavgifter. Hur påverkas ni? 

“I oktober förra året sänkte Google sina avgifter från 30 till dagen 15 procent vilket påverkat våra marginaler positivt. Apple har fortfarande 30 procentiga avgifter och jag har svårt att se att dessa avgifter skall ligga på 30 procent i framtiden. Man skulle exempelvis inte uppskatta om det var samma 30 procentiga avgifter på betalkort.“

Vilka trender talar för Truecaller? 

“Kollar vi på de marknader som vi befinner oss i ser tillväxtutsikterna ljusa ut. Truecaller finns installerad på cirka 50 procent av alla smartphones i Indien. Antal smartphones i Indien förväntas dubblas de kommande 3-4 åren, så vi går mot 800 miljoner smartphones i Indien 2025. Idag har vi lite mer än 200 miljoner Truecalleranvändare i Indien. Kollar vi på Afrika så ligger de ungefär 5-10 år bakåt i tiden jämfört med Indien. Så även i Afrika finns det på sikt tillväxtmöjligheter.”

“En annan trend som talar för oss är att stora delar av annonspengarna inom emerging markets går till print, det vill säga i pappersformat. Skiftet till digital marknadsföring går fort inom dessa länder. Det blir i och med utbud och efterfrågan dyrare att marknadsföra sig i Indien vilket påverkar våra annonsintäkter positivt.”

Baserat på innevarande år handlas Truecaller-aktien till ett p/e-tal på 33 och ett p/s-tal till 10.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -