Butikscomeback hos Clas Ohlson

Aktieanalys Prylkedjan Clas Ohlson har haft bra drag i sina fysiska butiker under våren och aktieägarna kan glädjas åt höga utdelningar. Frågan är om det finns så mycket mer att glädjas åt närmaste tiden.

Pandemin är över, åtminstone i Norden, och farhågorna om att vi skulle överge handeln i butiker visade sig vara överdriven. Det är Clas Ohlson ett levande bevis på.

När bolaget för några veckor sedan släppte sina försäljningssiffror för april så pekade de på en trend som har synts hos många andra bolag också under våren: stigande försäljning i butik och fallande online.

I Clas Ohlsons fall handlade det om en total försäljningsökning på 17 procent under april, medan försäljningen online dök med 29 procent. Månaden före var snarlik, då ökade den totala försäljningen med 22 procent och online minskade med 16 procent.

Att folk var fast i sina hem och att många butiker var stängda under jämförelsemånaderna i fjol, speciellt i Norge, spelar förstås in i den avkylning av e-handeln som vi nu ser. Med det sagt så visar vårens försäljningsutveckling ändå att vårt beteendemönster inte är så dramatiskt förändrat och för Clas Ohlson med sitt mestadels nordiska butiksnät, knappt 230 butiker och över 90 procent försäljning via butik, är det positivt.

Med aprilsiffrorna är också helåret stängt för Clas Ohlson, som har brutet räkenskapsår, och vi vet därmed att 2021/2022 landade i en försäljning på knappt 8,8 miljarder kronor. Det motsvarar en tillväxt på totalt 6 procent varav 4 procent organiskt.

Hur resultatet blev är däremot okänd materia fram till den 8 juni då bolagets helårsrapport släpps. Säsongsmässigt är det bolagets svagaste kvartal som återstår att rapportera där förluster hör till vanligheterna. Analytikerna räknar med samma visa i år, vilket totalt skulle mynna ut i en rörelsevinst på helåret strax under 700 miljoner kronor och en rörelsemarginal på 7,8 procent – mot 7,3 procent året före.

  2020/2021 2021/2022E 2022/2023E 2023/2024E
Omsättning, Mkr 8284 8784 9196 9287
Rörelsemarginal  % 7,3% 7,8% 7,7% 7,8%
Vinst/aktie, sek 6,7 7,7 7,9 8,2
Utdelning/aktie, sek 6,3 9,0 6,8 6,8
Källa: Factset         

 

Utfallet för helåret ser därmed ut att bli väldigt mycket i linje med Clas Ohlsons finansiella mål. Tillväxten ska enligt målsättningen öka med 5 procent organiskt per år över en femårsperiod och rörelsemarginalen ligga i intervallet 6-8 procent (exklusive IFRS16).

Några stora avvikelser från målen eller från nuvarande trend väntas inte framöver heller då analytikerna räknar med en stabil marginal och en tillväxt under 2022/2023 på 5 procent, som sedan faller tillbaka till blygsamma 1 procent.

Det speglar att tillväxten med alla rätta är ett frågetecken framåt i aktiemarknadens ögon. Utan de löpande butiksöppningar som var en del av strategin förut hänger tillväxten på att befintliga butiker och onlineförsäljningen drar hela lasset och då kan även 5 procents ökning bli en utmaning. Åtminstone justerat för den just nu höga inflationen som kan ge en ökning via allmänna prishöjningar.

En annan utmaning är att parera just kostnadsinflationen som påverkar både kundernas plånböcker och de egna inköpskostnaderna. Risken finns att Clas Ohlson måste ta en del av smällen, även om vi tror att bolaget är bättre rustat än många andra när det gäller att värja sin marginal.

Dels på grund av ett sortiment med mycket vardagsprodukter till relativt låga priser, dels på grund av den stora andelen egna varumärken. De egna varumärkena innebär att bolaget har ett dragspel att utnyttja då man kan välja var man trycker på med prishöjningar som lyfter marginalen och var man håller tillbaka.

Moderskeppet: första butiken i Insjön

I den negativa vågskålen finns å andra sidan dollarstyrkan som med eftersläpning kommer att bidra till att tynga inköpskostnaderna. Till kalkylen kan även läggas risken för att hushållen håller igen mer än väntat på inköpen senare i år när boräntor, bränslepriser och andra utgifter tar ut sin rätt.  

Finansiellt står Clas Ohlson dock väldigt stadigt med en stor nettokassa justerat för leasingskulderna och ett starkt kassaflöde. Det sätter fokus på en allt viktigare faktor för investerare i bolaget, utdelningen.

Med låga förväntningar på tillväxten och med stabil lönsamhet är direktavkastningen ett av de tyngsta skälen för att köpa aktien nu. Fjolårets 6,25 kronor per aktie i utdelning motsvarar en direktavkastning på strax över 5 procent men det är rimligt att räkna med en höjning i samband med bokslutet i juni. Det kan bli en höjning av ordinarie utdelning med 50 öre till en krona, men bolaget kan också slå till med en större extrautdelning vilket några analytiker räknar med i sina estimat.

Clas Ohlsons aktie har med rätta klarat sig bra i börsoron och vinstmultiplar som ligger på p/e 15 och ev/ebit 12 är inte dyrt för ett bolag med en stark position i sin nisch. Men så är också tillväxtutsikterna ganska bleka, både vad gäller intäkterna och vinsten, så vi ser inte skäl att betala så mycket mer.

Särskilt inte som börsen i övrigt och många andra aktier har kommit ned på betydligt lägre värderingsnivåer än tidigare.

Clas Ohlson är en intressant aktie för den som letar utdelningsbolag till sin portfölj men man bör ha låga förväntningar på kursutvecklingen de närmaste åren. Det gör att vi landar i en neutral rekommendation.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Clas Ohlson B Neutral 120,00 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -