Ford E-Transit kommer i flera olika utföranden och storlekar med två olika höjdvariationer och två längdvariationer. Storleksmässigt spänner utrymmet mellan 9,5 och 15,1 kubikmeter och maxlastkapaciteten är 1 470 kilo. Bilen finns tillgänglig både som skåp och chassi, och dessutom har den en räckvidd på hela 402 kilometer vid stadskörning på bara en laddning*.
- E-Transit är byggd på en väldigt klassisk modell och populär bil. De lärdomar vi har sedan tidigare har vi nu med oss in i framtiden, vilket resulterar i en väldigt modern och eldriven transportbil som fungerar i alla lägen, säger Martin Tenggren på Ford Sverige.
Här är alla viktiga detaljer i nya transportbilen Ford E-Transit
En helt unik detalj på Ford E-Transit är tillvalet Pro Power Onboard som gör det möjligt att ta ut ström från bilens batteri via uttag vid bakdörren och i hytten. Det går att använda upp till 2.3 kW vilket räcker för exempelvis en såg eller en vinkelslip.
- Genom appen kan förare själva välja strömförbrukning. Om du vet att du behöver exempelvis 30 procent batteri för att ta dig hem senare under dagen kan du anpassa energiförbrukningen så att den inte blir för hög. Jag tror det här kommer att finnas i var och varannan bil, säger Martin Tenggren.
Så bra är nya Ford E-Transit – kika in i nya transportbilen
Med hjälp av Ford Sync4, ett molnanslutet kommunikations-och underhållningssystem, kan förare få avancerad ruttplanering för en optimerad resa. Någonting som i förlängningen innebär lägre utgifter. Sync4 uppdateras dessutom kontinuerligt: på så vis finns det alltid tillgång till de senaste förbättringarna, som hjälper till att effektivisera arbetsdagen.
* Gäller L3H2 350 skåp. Faktiskt räckvidd varierar beroende på ett antal faktorer som yttre klimat, körstil, bilunderhåll, batteriålder etc