Gott gry i verkstadsbolagen

Rapportperioden Osäkerheten har sällan varit större än inför den pågående rapportperioden. Efter en intensiv rapportvecka med många tillverkningsbolag på agendan är det övervikt för de positiva beskeden.

Kostnadsinflation, komponentbrist, fraktbestyr, sjukfrånvaro, kinesiska coronanedstängningar och så ett otäckt krig i Europa på toppen. Det har inte saknats orosmoment som skulle kunna ställa till det ordentligt för industribolagen under första kvartalet.

här långt har dock pessimisternas värsta scenarion kommit på skam. Här är några av slutsatserna som går att dra efter veckans rapportflod i verkstan.

Konjunkturen

Efterfrågan inom industrin var visserligen inte en av de mest omtalade riskerna inför rapporterna, men just därför skulle en inbromsning ha tagits emot riktigt illa på börsen. Nu syns få tecken på en generell nedgång i konjunkturen.

Orderingången överraskade rejält positivt i globala bolag som Sandvik och ABB, där den ökade med 13 respektive 28 procent organiskt, och ABB gör till och med en poäng i sin rapport av att det inte är stora beställningar som drar orderingången utan en generellt hög aktivitet.

En organisk tillväxt för skruv- och mutterleverantören Bufab på 21 procent vittnar också om den breda uppgången i första kvartalet. Och Sandviks kommentarer kring sin konjunkturnära verktygsförsäljning visar att industrin har fortsatt tugga på i en bra takt in i april.

Viss luft i orderböckerna går ändå inte att utesluta, men bolagen försäkrar att de är trygga med att beställningarna är på riktigt. I den mån orderböckerna är spetsade så handlar det om tidigarelagda beställningar för att förekomma prishöjningar eller för att säkra sin leverans och inte om spekulationsbeställningar.

Volvo avviker visserligen i det här sammanhanget med en orderingång som backar och som är sämre än analytikerna hade räknat med. Det är till stor del självvalt och vd Martin Lundstedt pekar på att man har varit restriktiva med att ta order till följd av de långa ledtiderna och kostnadsinflationen. Kunderna uppges må bra vilket en hög utnyttjandegrad av fordonen, aktiviteten i servicesegmentet och de höga begagnatpriserna visar, enligt Volvochefen.

De två skönhetsfläckarna i konjunkturbilden som ändå syns är utvecklingen i Kina samt i personbilsindustrin, vilket Autoliv underströk på fredagen med sina sänkta prognoser för helåret.

Komponentbristen

Förhoppningarna under förra våren om att komponentbristen och de uteblivna halvledarleveranserna skulle avta snabbt har grusats. Ett år senare är det alltjämt något som bolagen brottas med varje dag i sin produktion, däremot har det inte flaggats upp som ett eskalerande problem i de färska rapporterna.

Vi får leva med det resten av året, konstaterar Sandviks vd Stefan Widing och säger i samma andetag att det har man redan gjort en längre tid nu. ABB-chefen Björn Rosengren är försiktigt optimistisk kring att det ska lätta snart och att de egna leveranserna som väntar i orderstocken ska kunna ta fart under andra halvåret.

Björn Rosengren, vd för ABB

På Volvo förutser man störningar och stoppveckor även framöver men något annat var inte att vänta. Autoliv är mer utsatta och biltillverkarnas ryckiga produktionstakt har satt djupa spår i bolagets fraktkostnader och rörelsemarginal.

Värt att notera är att vårens covid-nedstängningar i Shanghai också har satt visst avtryck. Aluminiumvalsaren Gränges fabrik har fått dra ned på takten men har kunnat fortsatt producera och ABB förutser en mindre påverkan i robotdivisionen under andra kvartalet. Shanghai som är ett viktigt nav för många bolag kan fortsätta störa leveranskedjorna i andra kvartalet men de senaste dagarnas signaler från Kina om att nedstängningarna delvis löses upp kan förhoppningsvis släcka den oroshärden snart.

Kostnadsinflationen

Inflationen är påtaglig och har fått ny fart efter Ukrainakriget. Bolagen fortsätter att jaga rörligt mål genom att skjuta prishöjningar vidare till sina kunder och även om det i vissa fall tär på marginalen jämfört med i fjol så har smällen inte varit större än befarat, återigen med Autoliv som undantag.

I övriga fall har resultaten och marginalerna stått emot bättre än vad analytikerna trodde och bättre än vad vi såg under förra rapportperioden.

För bolag med produkter och lösningar som är kritiska för kunden handlar prisökningarna mer om en tajmingeffekt än om att uthålligt behöva ge bort delar av lönsamheten. Åtminstone så länge efterfrågan är så stark som den är nu.

Kassaflödet

Om försäljning och resultat har varit ljuspunkter så här långt så har kassaflödet sett betydligt svagare ut. Volvo vänder exempelvis från drygt 5 miljarder i positivt operativt kassaflöde under första kvartalet ifjol till lika mycket negativt under det här kvartalet. ABB gör en nästan lika stor vändning som Volvo medan Sandviks kassaflöde minskar från 2,8 till 2,3 miljarder.

Förklaringen är att rörelsekapitalet ökar på grund av lageruppbyggnad och stockningarna i leveranskedjan. Det får inte hålla på hur länge som helst men i det här skedet, med svällande orderböcker, är det lite som att fylla upp skafferiet inför en större fest. Så länge det handlar om produkter som inte är färskvaror och som kunderna skriker efter så kommer kassaflödet tillbaka med besked längre fram.

Utsikterna

Autolivs sänkta prognoser för både tillväxten och marginalen, samt Volvos sänkta marknadsprognoser för Kina (både för lastbilar och anläggningsmaskiner) tillhör de få konkreta nyheterna i utsiktsväg. I övrigt är det som väntat försiktiga tongångar kring marknadsutvecklingen och stort fokus på att leverera vad kunderna har beställt.

Med nära kundkontakter och insyn i orderläggningen kommer välskötta tillverkningsbolag alltid att ha tillgång till kristallkulor som fungerar bra på några veckors eller månaders sikt. När man istället börjar räkna framtiden i kvartal eller år så blir däremot sikten snabbt grumlig, vilket manar till viss försiktighet kring de fina försäljningssiffror och orderböcker som verkstadsbolagen nu visar upp.

Sist i efterfrågeledet står i någon mening alltid en konsument och vi har ännu inte sett hur stor effekten blir av att deras köputrymme i år kommer att pressas av högre inflation, stigande räntor och dyrare bränsle och el. Köper de färre teknikprylar, vitvaror, bostäder, båtar och bilar så drar det tids nog ned takten även för bolagen som har andra företag som kunder.

Åt detta kan verkstadsbolagen inte göra mycket annat än att ha ordning på sin egen verksamhet, pussla med leverantörskedjan, ha beredskapsplanerna redo ifall konsumenterna stampar på bromsen och vara snabbfotade med prishöjningar. Och det är precis vad de gör.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -