På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Mercado Libre: Mer än bara e-handel

Aktieanalys Mercado Libre har varit en av de stora vinnaraktierna på Nasdaq. Aktien har trots en brant nedgång den senaste tiden givit en avkastning på ungefär 450 procent på fem år. Är det dags för ett nytt rally?

Slarvigt sagt skulle Mercadolibre kunna beskrivas som Latinamerikas Amazon. Bolaget grundades i Buenos Aires 1999 av Marcos Galperín och Hernán J. Kazah. Börsvärdet uppgår idag till 57 miljarder dollar. 

Bolaget opererar i 18 länder, de viktigaste marknaderna är Argentina, Brasilien och Mexiko. Baserat på unika besökare och sidvisningar är Mercado Libre marknadsledaren i Latinamerika. 

E-handelspenetrationen i Latinamerika är låg i jämförelse med övriga delar av världen. Penetrationen är ungefär 10 procent, denna siffra prognostiseras växa med ungefär 15 procent per år fram till 2026.

Mercado Libre startades som en e-handelsplattform men har med tiden adderat nya affärsområden som gjort bolaget till ett stort ekosystem. 

E-handelsplattformen som bolaget tillhandahåller heter Mercado Libre (som på svenska betyder fri marknad). På plattformen kan både företag och privatpersoner sälja produkter, bolaget tar en avgift på det som säljs.

Logistikdelen av bolaget kallas för Mercado Envios. Inom segmentet fraktar bolaget ungefär 90 procent av produkterna som köps på plattformen. Mercado Credito är som det låter, verksamheten där bolaget ger ut krediter till sina kunder. 

En synnerligen spännande del av koncernen är betalningsdelen Mercado Pago. Pago kan användas både utanför och på Mercado Libres e-handelsplattform. Pago tillhandahåller produkter inom finansiella tjänster. Tjänster som erbjuds inom området är digitala plånböcker och andra lösningar som gör det möjligt för privatpersoner och företag att skicka och ta emot betalningar. 

Andra delar av verksamheten innefattar kapitalförvaltning och mjukvarulösningar som Mercado Shops. 

Trots tuffa jämförelsetal var den senaste rapporten riktigt bra. Koncernen lyckades redovisa en omsättningstillväxt på hela 74 procent. E-handeln växte med 68 procent och fintech-delen med 82 procent, vilket bidrog till en total nettoomsättning på 2,1 miljarder dollar.

Ungefär 35 procent av omsättningen kommer nu från fintech och resterande från e-handeln. Koncernen redovisade en förlust på 46 miljoner dollar på grund av framförallt högre kostnader hänförliga till bland annat räntor och valutakurser. På helårsbasis visar Mercado Libre svarta siffror på 83 miljoner dollar.  

Under fjärde kvartalet såldes 288 miljoner varor på plattformen och antalet aktiva användare uppgick till 82 miljoner. Under telefonkonferensen nämnde bolaget att kundlojaliteten ökat, den genomsnittliga kunden köper nu 17 procent mer än vid samma tidpunkt föregående period, detta trots att samhället öppnat upp. 

En intressant aspekt är att ungefär 65 procent av den totala betalningsvolymen (tpv) från Mercado Pago är utanför plattformen, dessutom växer delen mycket snabbt, hela 97 procent i fjärde kvartalet. 

Byteskostnaden för de befintliga kunderna är hög. När kunden väl använder Mercado Libres olika tjänster är kunden mindre benägen att lämna ekosystemet. Det finns ett flertal konkurrenter till Mercado Libre, bland annat Sea-ägda Shopee som expanderar i Brasilien. Förutom risken för konkurrens finns dessutom den politiska risken i de länder som Mercado Libre opererar inom. 

Aktien har tagit rejält med stryk den senaste tiden, främst på grund av inflation och ränteoron. Värderingen har kommit ner en bra bit, bolaget handlas nu på en ev/sales-multipel på 5,7 vilket är betydligt lägre än femårssnittet på 11.

Värderingen ser aptitlig ut med tanke på den tillväxt bolaget levererar. Däremot skall bolag i denna region handlas till en rabatt då riskpremien är betydligt högre än i mer utvecklade länder. 

Mercado Libre kommer i framtiden fortsätta bygga sitt ekosystem och klä kunden med nya tjänster. Aktien är intressant för investerare som vill ha exponering mot den under-digitaliserade marknaden Latinamerika. Analytikerkåren ser en uppsida på 45 procent i aktien.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -