Köpläge i nedtryckt Mekonomen?

Aktieanalys Låg värdering och starka marknadspositioner står mot en omställning av bilflottan till eldrift. Frågan är om Mekonomen kommer ur racet som en vinnare eller förlorare.

Bildels- och verkstadsbolaget Mekonomens bokslut som släpptes förra veckan var helt moderiktigt så till vida att mönstret från den pågående rapportperioden gick igen. Det vill säga högre omsättning än väntat men sämre marginal och på det en snyting på börsen.

I Mekonomens fall handlade det om en 10-procentig nedgång på rapportdagen och efter det har aktien krupit ned ytterligare några procent. Därmed är större delen av det senaste årets uppgång utraderad.

En ganska hård dom över ett bokslut som inte var så tokigt, även om avslutningen på 2021 i det största affärsområdet Meca/Mekonomen var en resultatmässig besvikelse. Vd Pehr Oscarson konstaterar dock att som helhet visar 2021 den högsta helårsvinsten i bolagets historia, samt att efterfrågan är fortsatt stark och att Mekonomen tar marknadsandelar.

Full av tillförsikt inför utmaningarna som bolaget och branschen står inför, säger sig Oscarson också vara. Det kan behövas, för visst finns det utmaningar.

Den främsta strategiska och strukturella frågan är vilken roll Mekonomen kommer att kunna spela på framtidens fordonseftermarknad när fossildrivna bilar ersätts av hybrider och rena elbilar. Inte minst som det är uppenbart att många biltillverkare vill knyta kunderna närmare sig genom att ta kontrollen över försäljning och distribution och i förlängningen över den mjukvara som blir allt viktigare i en modern bil.

Mekonomen är förstås väl medvetna om vad som är på väg att hända och agerar för att vara fortsatt relevanta. Verkstäderna utbildas och utrustas för att kunna ta hand om elbilarnas servicebehov och målsättningen är att vara förstahandsvalet för elbilsägare i norra Europa. Sortimentet av reservdelar uppges nu klara behovet för de 30 vanligaste elbilarna på Mekonomens marknader och utökas hela tiden.

Hur Mekonomen klarar omställningen på sikt är för tidigt att säga och beror inte bara på bolagets egna vägval, utan även på de stora biltillverkarnas agerande. Att kartan ritas om står klart och det är en tydlig risk för Mekonomen, även om det på eftermarknaden kommer att ta decennier innan hela bilparken går på el.

Det ska också sägas att omställningen till eldrift och de nya aktörer som poppar upp på denna heta marknad öppnar nya möjligheter för Mekonomen. Exempelvis har den kinesiska elbilstillverkaren Xpeng valt Mekonomen som exklusiv partner i Norge och de kan därmed få en snabb täckning på en ny marknad.

En annan fråga som hänger över bolaget är ägarsitsen. Största ägare är amerikanska LKQ med drygt 26 procent av aktierna. Vill amerikanerna, som är i samma bransch och som normalt sett är helägare i sina verksamheter, fortsätta driva Mekonomen självständigt och samarbeta kring inköp eller kommer det till slut ett bud på hela bolaget? Givet att de köpte in sig redan år 2016 ska man nog inte ligga sömnlös och vänta på budet, men visst är det en liten option som talar för att aktien inte bör falla till alldeles för låga nivåer.

Framåt räknar vi med mindre svängningar och ganska blygsamma förbättringar i närtid, med en tillväxt på 3 procent i år och en justerad rörelsemarginal som stiger något till 8,5 procent och sedan planar ut där. Det är en bit ifrån marginalmålet på 10 procent, men i överkant av Mekonomens lönsamhet under åren närmaste före pandemin.

  2020A 2021A 2022E 2023E
Omsättning, Mkr 11511 12309 12678 13059
Rörelsemarginal (just) % 8,1 8,4 8,5 8,5
Vinst/aktie, sek 7,7 10,2 11,4 12,1
Utdelning/aktie, sek 0,0 3,0 4,0 4,0
Källa: Placera        

 

Lönsamheten ska också vara bättre än tidigare om bolagets kostnadsinitiativ håller vad de lovat. Dels handlar det om besparingar som gjordes under pandemin som blir uthålliga, dels om ett sammanslaget centrallager i Strängnäs och ovanpå det så kommer inköpssynergier till följd av de tidigare förvärven av FTZ (Danmark) och Inter-Team (Polen).

våra ganska försiktiga antaganden handlas aktien efter kursfallet till ett p/e-tal på 10 i år och något lägre nästa år. Leker vi med tanken att rörelsemarginalmålet på 10 procent skulle infrias så kryper istället multipeln ned mot 8.

Skulderna har också jobbats ned de senaste åren och nu återupptas en utdelning på 3 kronor, vilket innebär en direktavkastning på 2,4 procent.

Det är en påtagligt låg värdering, även om vi befarar att Mekonomen inte kommer att belönas med särskilt höga multiplar framöver till följd av osäkerheten kring elbilsövergången och modesta tillväxtmöjligheter. I den andra vågskålen ligger en stabil och ocyklisk underliggande verksamhet, uppköpschansen, förbättrad lönsamhet och den ledande positionen i Norden.

Det positiva väger över. Även om vi inte är helt begeistrade så landar vi i att förväntningarna nu är för låga, att aktien är värd mer och att det är köpläge i Mekonomen efter kursfallet.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
MEKO Köp 118,80 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -