Dometics omvandling lovar mer

Rapportkommentar Dometics förvandling från underleverantör åt husbilar och båtar till att bli ett varumärkesdrivet friluftsföretag fortsätter. Torsdagens bokslut andas försiktig optimism och vi tror att omvandlingen är värd att vara med på.

Dometic har stängt 2021 och antalet förvärv kan summeras till nio stycken. De allra flesta kopplade till den inbrytning i det bredare Outdoor-segmentet som vd Juan Vargues driver med kraft.

En viktig orsak bakom förvandlingsivern är att Dometic vill minska beroendet av den cykliska efterfrågan som kommer från försäljning av produkter kopplade till nya husbilar och båtar. Med ökat fokus på andra försäljningskanaler, på produkter riktade mot friluftsliv i en bredare bemärkelse och med initiativ för att nå slutkonsumenten direkt så ska svängningarna minska och relationen med konsumenten stärkas.

Det största steget i den här riktningen togs med plattformsförvärvet Igloo tidigt i höstas. Det amerikanska bolaget med tillverkningsbas i Texas har en stark ställning inom passiva kylboxar och så kallade drinkware-produkter för friluftsmarknaden. Vinstmarginalen är dock klart sämre än Dometics, vilket ger utslag när bolaget nu för första gången finns med i siffrorna när Dometic rapporterar.

Medan den underliggande rörelsemarginalen var stabil under fjärde kvartalet, dras den faktiska siffran ned av att Igloo späder ut lönsamheten i väntan på att synergier och besparingar ska kicka in. Den justerade rörelsemarginalen (ebita) på 11,4 procent i fjärde kvartalet innebar en nedgång från 12,7 samma kvartal i fjol, men det var ändå en procentenhet bättre än vad analytikerna hade befarat.

Med bättre försäljning än väntat, 4 procent över konsensusprognoserna, och en positiv marginalöverraskning landade rörelseresultatet för fjärde kvartalet 13 procent över förväntan.

I ljuset av de fortsatta störningarna i leveranskedjan som Dometic, liksom många andra, vittnar om bådar det gott att marginalen inte faller igenom mer. Nu väntar ännu fler prishöjningar och accelererade besparingar är aviserade, vilket tillsammans minskar risken för att marginalpressen ska tillta framöver.

När det kommer till efterfrågan så slår Juan Vargues också an en relativt positiv ton i bokslutet.

Slutanvändarnas efterfrågan på produkter för fordonsbaserade utomhus- och friluftsaktiviteter ökar när vi går in i 2022, hävdar han och pekar även på att orderstocken är rekordhög samtidigt som lagernivåerna i detaljhandeln är låga. Störningar i de globala leveranskedjorna fortsätter dock att vara en utmaning och här finns ingen bedömning kring när situationen blir normal igen.

Med draghjälp av förvärv på översta raden så räknar analytikerna med en rejäl tillväxt i år, samtidigt som leveransproblem och förvärv håller tillbaka lönsamheten. En liten dipp i rörelsemarginalen som sedan vänder upp igen 2023, var vad analytikerna räknade med inför bokslutet.

  2020A 2021A 2022E 2023E
Omsättning, Mkr 16207 21516 27232 28453
Rörelsemarginal % 12,0 13,8 13,1 13,6
Vinst/aktie, sek 1,5 5,6 7,1 8,0
Utdelning/aktie, sek 2,3 2,5 2,8 3,0
Källa: S&P Global        

 

Givet den överraskande starka marginalen i fjärde kvartalet är det rimligt att anta att konsensusprognoserna kommer att behöva justeras upp något och att siffrorna i tabellen ovan drar åt det försiktiga hållet. Den organiska tillväxten var å andra sidan ganska svag i fjärde kvartalet med bara 2 procent. Osäkerhet kring hur efterfrågan utvecklas när vi går ur pandemin i ett stigande ränteläge gör att omvärldens tillväxtförväntningar inte lär skena iväg trots Juan Vargues optimism.

På börsen har Dometic inte heller haft någon rolig vinter och ställt mot den liggande vinstprognosen innebär den sura kursutvecklingen att värderingen nu ser väl försiktig ut. P/e-talet i år är nere på 14 och för nästa är ligger det under 13.

Tror man, som vi, att omvandlingen fortsätter med nya förvärv på friluftsområdet och att Dometic kan höja lönsamheten och prisbilden i nytillskotten så bör det tids nog synas även i värderingen. Någon blixtsnabb omvärdering i en miljö där tillväxt- och förvärvsbolag inte är lika moderna längre är kanske att hoppas på för mycket, men utifrån dagens värderingsnivå tycker vi att förväntningarna är för låga.

Vi ser fortsatt ljust på Dometics långsiktiga möjligheter att ömsa skinn och att i förlängningen få betalt för det på aktiemarknaden. Köp.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Dometic Group Köp 102,40 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -