På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Har lyxaktierna mer att ge?

Aktiekommentar Lyxvarubolagen hade ett bra 2021, både vinster och aktiekursuppgångar letade sig norrut. Återhämtningen var tydlig med allt högre aktivitet hos lyxkunderna. Placera summerar året för lyxaktierna och spår in i 2022.

Under 2020 drabbades lyxvaruindustrin hårt med stora intäktsminskningar, både butiker och produktionsanläggningar var stängda. Under fjolåret växte intäkterna och vinsterna dramatiskt, hos flera aktörer tror man att både intäkterna och vinster landa högre än året före pandemin 2019. Enligt flera internationella analyshus spås intäkterna för lyxsektorn landar på en omsättningstillväxt på runt 12 procent jämfört med 2019, men spridningen för de lyxvarubolagen är stor.

Det har varit en stark återhämtning särskilt med tanke på att många länders ekonomier inte är fullt öppna och framför allt har det internationella resandet långt kvar till nivåerna före pandemins bröt ut.

USA och Kina hör till de lysande regionerna där efterfrågan på lyxvaror är högre än 2019. Japan och Europa har fortfarande en bit kvar till 2019 års omsättning. Japan plågas av stora nedstängningar av ekonomin i pandemins spår och Europa saknar internationella och främst kinesiska turister.

Europa står för drygt 30 procent av lyxsektorns totala intäkter och drivs i lika hög grad av inhemsk efterfrågan som turism. Och även om den inhemska efterfrågan är tillbaka på gamla nivåer, så den internationella flygtrafikens begränsningar ett påtagligt problem.

Turister som shoppar lyxvaror i franska och euroepiska lyxbutiker är avgörande då de står för ungefär halva den europeiska efterfrågan och omsättningen. Och i synnerhet de kinesiska turisterna är nyckeln då de står för en majoritet av turisternas totala efterfrågan.

När pandemin väl har lagt sig och den internationella turistindustrin kan vädra morgonluft finns det en klar uppsida för intäktsökning på den viktiga europeiska marknaden för lyxvaruindustrin.

På de andra stora marknaderna är det en fortsatt strukturell tillväxt som drivit på efterfrågan till nivåer över 2019. Den ser ut att fortsätta enligt många analytiker. De ser en fortsatt tillväxt av allt rikare och penningstarka människor i spåren på stigande tillgångspriser.

En större medelklass i Asien som efterfrågar högre kvalitet och hantverk på produkter och inte minst har lyxvaror med begränsad produktion och lång produktlivslängd blivit ESG.

En annan faktor som talar för lyxvaruindustrin är att den historiskt presterar bra på aktiemarknaden när räntorna stiger och inflationsförväntningarna är höga. Och den ger en kombination av strukturell tillväxt och återöppningsaktie.

Men det har under fjolåret skapats nya framtidstrender, det är metaverse och NFT. Det italienska modehuset Gucci som ägs av franska lyxkonglomeratet Kering var först ut.

I maj 2021 stod spelplattformen Roblox värd för en virtuell utställning för det lyxiga modemärket Gucci. Spelare på Roblox kunde köpa digitala modeller av riktiga Gucci-produkter för en liten mängd valuta i spelet. När utställningen tog slut på digitala tillgångar, började spelare lägga ut de Guccimärkta NFT-föremålen på auktion.

Efterfrågan var enorm och priserna ökade mer än tio gånger. Ett av föremålen, en virtuell version av den mycket åtråvärda Dionysus-handväskan, såldes på auktion för 4 100 dollar, vilket är 700 dollar mer än butikspriset för den verkliga versionen.

Sedan, i september 2021, lanserade det franska premiummärket Balenciaga en digital linje av Fortnite-modekläder, som kunde köpas med valuta i det populära spelet Fortnit för 8 dollar styck.

En ny marknad är född. De stora internationella investmentbankerna tror att marknaden för digitala så kallade NFT produkter kan bli en betydande intäktskälla för de stora lyxvarutillverkarna på sikt.

Frågan är hur stort metavers och NFT kan blir för lyxvaruindustrin.

Det som talar emot fenomenet är att 70 procent av lyxindustrins kunder idag är kvinnor. Men å andra sidan var Gucci tidigt ut och breddade produktutbudet mot yngre konsumenter som inte handlat lyx tidigare. Kan man lyckas bredda lyxvaruproduktmarknadens attraktionskraft till yngre män så kan det bli en stor succé som ger lyxsektorn ytterligare tillväxt.

Investerarna gillade lyxsektorn under 2021. Placera har sammanställt en tabell med de mest tongivande lyxvaruaktierna inom vad man brukar kalla mjuka lyxprodukter, trots att de är ganska hårda inom juveler och klockor.

Bolag Börsvärde Kursutveckling 2021, %
Hugo Boss 3,8 miljarder EUR 96
Tod`s 1,6 miljard EUR 74
Hermès 162 miljarder EUR 73
Richemont 76 miljarder CHF 71
Brunello Cucinelli 4,1 miljarder EUR 71
Capri Holding 9,8 miljarder USD 48
LVMH 368 miljarder EUR 42
Ferragamo 3,8 miljarder EUR 42
Moncler 16,5 miljarder EUR 28
Kering 88 miljarder EUR 20
Ralph Larurent 5,8 miljarder USD 15
Burberry 7,3 miljarder GBP 0
Prada 128 miljarder HKD -7
Källa: Bloomberg & Infront per den 31 december 2021, avkastning i lokal valuta 

 

Listan domineras av europeiska aktörer och avkastningen imponerar särskilt med tanke på att hela sektorn tog mycket stryk i augusti när kinas president Xi Jinping, adresserade om ett mål för gemensamt välstånd i Kina. Även om detaljer inte lämnades, fanns det förslag på inkomstreglering, skattehöjningar, omfördelning av tillgångar och ett stort fokus på att utöka medelinkomstgruppen.

En nyhet som ledde till att investerarna satte sig på säljknappen. Utförsäljningen var kraftig försäljning i lyxsektorn backade drygt 14 procent på två dagar vilket motsvarade ett börsvärde på 120 miljarder dollar.

Den negativa kursreaktionen var snarare ett köptillfälle, nu har kurserna återhämtat sig snabbt och nya rekordnoteringar har noterats under vinter.

Den tyska klädtillverkaren Hugo Boss hör till gruppen bästa aktie. Hugo Boss-aktien har nästan fördubblat sitt börsvärde under fjolåret. Men aktien hörde till den sämsta lyxaktien under 2020 när de flesta kontor stängde ner och efterfrågan på jobbkostymer föll som en sten.

Fjolårets uppgång har flera förklaringar än att den var sektorns sämsta aktie 2020 med stor motvind som mött större efterfrågan under fjolåret.

Den första juni 2021 tog schweizaren Daniel Grieder över rodret för Hugo Boss. Daniel Grieder har ett förflutet på den amerikanska konkurrenten Hillfiger som han lyckades modernisera.

Daniel Grieder

Förutom stora förändringar i toppskiktet har han implementerat en ny strategi med fokus på fritids- och sportkläder för att diversifiera bort från kontors och kostymberoendet. Även en ny digital försäljningsstrategi ligger på bordet.

Hugo Boss aktien

Investerarna har gett tummen upp för den nya strategin genom att handla upp aktien kraftigt. Trots fjolårets enorma uppgång handlas Hugo Boss-aktien under nivån före pandemin.

Två andra aktier som sticker ut på listan och har ständigt nått nya rekordnivåer under fjolåret är två av sektorns lyxgiganter.

Hermés väskor

Franska modebolaget Hermés är mest känt för att erbjuda lyxiga väskor, de mest kända är Birkin och Kelly modellerna. Bolaget erbjuder även exklusiva produkter inom kläder, sidenscarfar, parfymer och klockor. Efterfrågan på bolaget produkter var stor under fjolåret. Både intäkterna och vinsten över stiger 2019 år siffror med råge, visade det sig när bolaget lämnade halvårssiffror, vilket fick Hermés-aktien att stiga över 70 procent under fjolåret.

Världens största lyxvarukonglomerat franska LVMH som även från tid till annan är Europas störst börsnoterade bolag hade ett starkt 2021. Precis som för Hermés har efterfrågan på bolagets produkter varit högre än analytikernas förväntningar och både intäkter och vinsten är högre än före pandemin.

Fjolårets kursuppgång landar på 42 procent, vilket tar LVMH:s börsvärdet till hela 368 miljarder euro.

Tuffast kursmässigt var fjolåret för brittiska Burberry och det italienska modehuset Prada som är noterad på Hongkong-börsen. Burberry-aktien slutade året oförändrat och Prada backade under året.

Kombinationen av betydande kursuppgångar och stigande vinster under fjolåret för lyxvarusektorn har gjort att sektorn värderas över sitt historiska snitt men lägre än för ett år sedan. P/e-tals snittet ligger i skrivandets stund kring 35 för nästa årsvinster, vilket är över det historiska snittet på 25.

Flera analyshus argumenterar att strukturella trender skapar en accelererande omsättnings- och vinstutveckling kommande år. Det ger stöd för dagens p/e-tals värdering som även kan skapa utrymme för högre p/e-tal för lyxvarusektorn och en ny högre historisk snittvärdering.

Gå till Placera.se och läs fler artiklar

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden+ Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedInTwitter,  YouTube och Soundcloud

 

Mer från förstasidan

Placera TV

bildplaceratvboxen

Här kan du se alla videoklipp (OBS! Reklamfritt)

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -