På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Därför ska du äga marknadsledarna

Börskommentar Det är lätt att lockas av bolag som vill sticka upp och utmana jättarna med nya produkter eller tjänster. Oftast är det smartare att investera i marknadsledarna – av en mängd skäl.

Alla gillar en underdog. Börsen är inget undantag och det finns gott om mindre bolag som gör högljudda anspråk på att utmana sina större konkurrenter. Och visst, potential och tillväxtdrömmar kan ibland värderas skyhögt på den framåtblickande aktiemarknaden, speciellt i tider av positivt börshumör och hög riskvilja.

De bolag som redan är störst eller näst störst på sitt område, marknadsledarna, uppfattas sällan som lika spännande eller sexiga investeringsobjekt. Men i själva verket är det ofta här pengarna jobbar bäst om man vill uppnå en bra långsiktig avkastning med hänsyn tagen till risknivån.

Bolag som är nummer ett eller två i sin nisch eller på sin geografiska marknad har större möjligheter att skapa sin egen fortsatta framgång. Skälen till det är flera. Här är några av de viktigaste argumenten för att investera i marknadsledare:

De har pricing power

Den (tillfälligt?) skenande inflationen har fått alla att prata om pricing power, det vill säga att ha produkter eller tjänster som är så viktiga för kunden att de kommer acceptera prishöjningar utan att knorra alltför mycket. Just nu är medvetenheten stor kring att kostnaderna ökar brett och då tycks de flesta bolag ha kraften, men när dammet lägger sig så kommer det att bli tydligare vilka som har den oavsett marknadsläge.

Här hittar vi marknadsledarna. De har tagit sig dit de är av en anledning, kunderna har aktivt valt dem för att deras produkter och tjänster skapar värde. Det ska till mer än bara några prishöjningar för att kunderna ska överge dem.

De kan investera i produkter och varumärke

Med premiumprodukter kan man ta ut premiumpriser och då skapas också utrymme för att fortsätta investera i ett premiumerbjudande. Bolag som kan lägga stora resurser på att utveckla nya produkter och tjänster kommer att öka sannolikheten för att även nästa generation av deras maskin, mjukvara eller konsumentpryl har ett försprång i konkurrensen.

En del bolag har uttalade mål om att en viss andel av produkterna i sortimentet ska vara nya. Det handlar inte om att utveckla för utvecklandets skull, det är det klart mest effektiva sättet att motivera en höjning av priserna och att styra bort från enkla prisjämförelser med konkurrenterna.

För konsumentbolag handlar kriget även om att ha resurser nog för att fortsätta pumpa in pengar i ett varumärke som syns och hörs. Varumärken som är ´top-of-mind´ när köpbesluten tas uppfattas också som det trygga valet i butikshyllan eller på näthandeln.  

De attraherar talang

Att locka och anställa rätt medarbetare är avgörande för att hålla sig kvar på toppen och då är det en stor fördel att redan vara välkänd bland studenter, specialister och andra talanger. Alla vill spela i ett vinnande lag och bolag som kan locka med framgångsglans, utvecklingsmöjligheter, stark företagskultur och bra villkor kommer ha lättare att kapa åt sig skarpa hjärnor.

Motsvarande gäller för möjligheten att kunna plocka de bästa av de bästa till det högsta ledarskiktet. Vd:ar och divisionschefer är tävlingsinriktade och att visa resultat för att sedan få chansen att leda ett stort och framgångsrikt bolag smäller högt – både för egot och plånboken.

De kan köpa sig kvar på toppen

Marknader förändras ständigt och konkurrenter med smartare lösningar eller nya innovationer kommer alltid att dyka upp. Men medan uppstickarna är beroende av att lyckas bryta igenom bruset med sin nyhet har marknadsledarna musklerna för att kunna köpa sig fria från hoten och täcka upp vita fläckar i sortimentet.

Vem vet exempelvis var Facebook hade varit idag om de inte hade köpt Instagram när bildappen var ung, eller om Google hade varit lika dominanta om de inte hade sugit upp Youtube när fenomenet knappt hade tagit fart. Värderingar som kan se dyra ut, med prislappar som är svåra att motstå för säljarna, går lättare att motivera när förvärven både förbättrar den egna portföljen och minskar risken för att bli nedknuffad från tronen.

Utpräglade plattformsförvärv inom närliggande tekniker kan också vara en effektiv väg mot fortsatt ledarskap. Atlas Copcos förvärv av Edwards som banade vägen för deras idag stora och framgångsrika vakuum-område är ett paradexempel.

De kan bära tunga ok

Är du inte beredd på att anställa en armé med personer som jobbar med regelefterlevnad så ska du avstå planerna på att starta en storbank. Och har du inte en krigskassa värdig ett mindre lands statsbudget kan du glömma tanken på att utmana molnjättar som Microsoft och Amazon, halvledarkungen TSMC eller att försöka rucka på Coca-Colas position.

Stordriftsfördelarna och investeringsbehoven för nya utmanare är helt enkelt astronomiska i vissa sektorer och det är sällan fler än en handfull aktörer som kan bära kostnaderna. Ettan och tvåan kan däremot ofta leva gott i sin borg, omgiven av dessa finansiella eller regulatoriska vallgravar.

De är mer lönsamma

Allt ovanstående kokar till slut ned till det som långsiktigt driver aktiekurser: vinstutvecklingen. Att sambandet mellan höga marknadsandelar och hög lönsamhet är starkt är väl dokumenterat. Utan sina dominerande positioner hade inte Swedish Match kunnat ha samma marginaler på sitt snus, Evolution på sina livekasinotjänster eller Novo Nordisk på sina diabetesläkemedel.

I andra fall är marginalen till synes inte så imponerande, som i fallet med livsmedelshandlare som ICA och Axfood, men här syns stordriftsfördelarna i en effektivare kapitalanvändning som ger en hög avkastning på det investerade kapitalet.

Den höga lönsamheten, som ger investeringsutrymme för alla de faktorer som kan göra bolaget ännu bättre, större och mer lönsamt blir till slut en självförstärkande cirkel.

Ingen regel utan varningsflagg

Alla stora har varit små någon gång och det finns självklart utmanare som kommer att lyckas peta ned gamla dominanter från toppen. Varningssignaler som man måste hålla koll på som ägare i marknadsledare är därför hur bolagen agerar för att behålla sin position, i synnerhet under tider av teknikskiften där nya aktörer har ett öppet fönster att klättra in igenom.

Finns det en ödmjukhet inför hoten eller möts de med arrogans? Finns det en kultur att aldrig tillåta sig att bli fet och lat utan att alltid försöka förbättra sig på alla områden trots den starka ställningen? Finns det en vilja att lyssna och förutse vad kunderna faktiskt efterfrågar imorgon? Finns det en beredskap och en snabbhet att agera när omvärldsfaktorer förändras?

Sist men inte minst, finns modet att ta det obekväma beslutet att sälja eller lägga ned delar av koncernen som inte har förutsättningar att bli etta eller tvåa?

Företag som har tagit sig till en ledande och höglönsam position och där ingen av ovanstående frågor leder till varningsflagg, dem vill man ha många av i sin långsiktiga aktieportfölj.

Mer från förstasidan

Placera TV

bildplaceratvboxen

Här kan du se alla videoklipp (OBS! Reklamfritt)

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -